رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در نشست *بررسی آفات و بیماری های  نوظهور در استان فارس با دستور کار بررسی زوال مرکبات* در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در این نشست ها بایستی از تعداد بیشتری از کشاورزان پیشرو دعوت به عمل آید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی ضمن تشکر از رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به دلیل برگزاری این گونه نشست ها افزود: با توجه به اینکه نگاه ما به کشاورزی نگاه اقتصادی است لذا به کشاورزی به عنوان یک شغل، منبع درآمد و یک مرکز تولیدی بایستی توجه ویژه نمود.

وی تصریح کرد: عارضه زوال مرکبات کمپلکسی از موارد مختلف است که بایستی به صورت تیمی با آن برخورد شود و بنابراین بایستی مجموعه ای از متخصصین در کنار هم در جهت رفع این مهم اقدام نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سایز  و مساحت بهینه اقتصادی باغ بسیار مهم است خاطر نشان کرد: بستر مناسب کاشت، عمق کاشت، آزمون خاک، انتخاب رقم و نهال، تراکم، تغذیه، هرس، روش آبیاری و ... در پیشگیری از این عارضه مهم موثر است.

وی بیان کرد: در این راستا بایستی به 2 نکته مهم توجه ویژه ای داشت،  اول باغ های قدیمی و دوم باغ های جدیدی که می خواهند احداث شوند.

قاسمی تاکید کرد: در 2 سال اخیر تغییرات اقلیمی بر روی عارضه زوال مرکبات بسیار تاثیر داشته است که دلیل آن بارندگی خوب و کاهش دما بوده که سبب شده است عارضه زوال کمتر شود و باغات به حالت قبلی خود برگردند.

وی اظهار کرد: کشاورزی علم است و بایستی به صورت علمی با آن برخورد نمود و بدون علم و دانش امکان بهبود کشاورزی وجود ندارد.

در این نشست که با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، تعدادی از مدیران ستادی، مشاور عالی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و تعدادی اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، محققین و باغداران مرکبات با مساحت زیاد برگزار شد آخرین روش های بستر سازی، کاشت،داشت، آفات و بیماری های مرکبات در دنیا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در پایان مطالبی در خصوص برگزاری چند همایش با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان فارس، اطاق بازرگانی شیراز و دانشگاه شیراز موضوعات تولید نهال و ذینفعان، بهره وری آّب، الگوی کشت، توسعه گلخانه ها و مباحث اقتصادی و طرح جامع کاهش ضایعات، کینوا و ارتقاء سلامت محصولات بحث و گفتگو شد.