به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اسنان فارس در ابتدای این مراسم پس از تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید و نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران ابتدادکتر قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مهم ترین چالش استان کمبود آب، خشکی و خشکسالی می باشد و یکی از راه کارهای اساسی در زمینه چالش خشکسالی گلخانه می باشد.       

وی افزود:بهره وری آب در گلخانه نسبت به کشت در فضای باز ۵ تا ۱۵ برابر بیشتر است و ما به دنبال انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه هستیم .قاسمی نصریج کرد ما به دنبال ایجاد روستاهای گلخانه ای به دلیل ایجاد زنجیره تولید هستیم و بایستی از ابتدای تولید گلخانه، نهاده، سازه، نحوه تولید، بازار رسانی، بسته بندی و برندسازی را در این روستا ایجاد کنیم. قاسمی در ادامه اظهار داشت: به دستور استاندار محترم فارس و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس اعتبار ویژه ای برای مشوق جهت این روستا در نظر گرفته شده است و ۴ روستای دیگر در شهرستان پاسارگاد متقاضی ایجاد روستای گلخانه ای شده اند.

در ادامه این جلسه مهندس برومندی نماینده محترم مردم شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت : ما در شهرستان پاسارگاد ظرفیت های بسیار ارزشمندی داریم که بایستی به آن ها توجه ویژه ای نمود .                               

وی تصریج کرد در این دولت و برای اولین بار بعد از انقلاب برای تخت جمشید و پاسارگاد ردیف بودجه مدنظر قرار گرفته شد

وی افزوذبحث آب نه تنها برای شهرستان پاسارگاد بلکه برای کشور یک تهدید ملی است و چالش اساسی کشور مسأله آب است و ما به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک بدون برنامه از آب استفاده کردیم. به ازای هر یک متر افت آب زیرزمینی بایستی ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی داشته باشیم تا این افت جبران گردد. در کشورهای دنیا با متوسط بارندگی بالای ۸۰۰ میلی متر دارند به دنبال ایجاد گلخانه هستند و در یک هکتار گلخانه بیش از ۱۱۰۰ تن گوجه فرنگی برداشت می کنند و این در حالی است که به طور متوسط ما از هر یک هکتار گوجه فرنگی در فضای باز ۵۰ تن محصول برداشت می کنیم که این بیانگر لزوم توسعه گلخانه می‌باشد.

در ادامه این جلسه مهندس برومندی نماینده محترم مردم شهرستان های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت :ما در شهرستان پاسارگاد ظرفیت های بسیار ارزشمندی داریم که بایستی به آن ها توجه ویژه ای نمود .                                         

وی تصریج کرد در این دولت و برای اولین بار بعد از انقلاب برای تخت جمشید و پاسارگاد ردیف بودجه مدنظر قرار گرفته شد وی افزوذبحث آب نه تنها برای شهرستان پاسارگاد بلکه برای کشور یک تهدید ملی است و چالش اساسی کشور مسأله آب است و ما به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک بدون برنامه از آب استفاده کرده ام. وی تاکید کرد به ازای هر یک متر افت آب زیرزمینی بایستی ۱۰۰۰ میلی متر بارندگی داشته باشیم تا این افت جبران گردد ک ایم در حالی است که  در کشورهای دنیا با متوسط بارندگی بالای ۸۰۰ میلی متر  به دنبال ایجاد گلخانه هستند و در یک هکتار گلخانه بیش از ۱۱۰۰ تن گوجه فرنگی برداشت می کنند و حال ان که به طور متوسط ما از هر یک هکتار گوجه فرنگی در فضای باز ۵۰ تن محصول برداشت می کنیم که این بیانگر لزوم توسعه گلخانه می‌باشد.

در ادامه این مراسم آقای مهندس تبادار استاندار محترم استان فارس در مراسم اظهار داشت:

مهم ترین موضوع زبان گفتگو است و بایستی زبان گفتگو را در ابعاد مختلف با مردم داشته باشیم و مشکلات موجود را ان شا اله با تعامل بین مسئولین و توسط همین مردم حل نماییم.              

وی افزود : متوسط بارندگی سالیانه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر رسیده است و بیش از ۸ سال است که خشکسالی در کنار ما بوده است و شهرستان هایی که در آن ها برنج کاری داشته اند و انواع و اقسام محصولات را کشت می کرده اند ولی در حال حاضر تبدیل به برهوتی شده است و بنابراین  مدیران می بایستی به اقتضای زمانه مدیریت نمایند و اگر این کار را انجام ندهیم خسران بالایی شامل حال  ما می شود. مهندس تبادار در ادامه بیان داشت:در استان فارس زمانی که ما از چاه ها آب برداشت می کنیم یعنی بیش از ۸۰ درصد آب آن تحت الارض است و بنابراین بایستی نگاه به بهره وری از آب، صرفه جویی از آب به دلیل ادامه حیات و لازمه زندگی ضروری است و امیدوارم که با به بهره برداری رسیدن از گلخانه های این روستا  به عنوان اولین روستای گلخانه ای کشور در بهره وری بهتر از آب  شاهد  الگو شدن این روستا برای استان و کشور باشیم والبته می بایستی در این روستا کشت اولیه، تولید، بازاریابی و ... الگویی برای استان و کشور باشد.