مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: با رسوب شکنی گالری و بغل تراشی قنات بناب ششده واقع در شهرستان فسا، چشمه های آب در این قنات جاری شد و دبی آب از 16 به 35 لیتر بر ثانیه افزایش یافت.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، امیر اسلامی با اشاره به اینکه قنات بناب ششده قدمتی 500 ساله و 1353 متر طول دارد، تصریح کرد: پیش از مرمت این قنات 50 هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای قادر آباده ششده توسط آب این قنات آبیاری می شدند.

وی افزود: در حال حاضر  100 هکتار  از اراضی زراعی و باغی روستای مذکور از این قنات سیراب و 30 خانوار بهره مند می شوند.

این مقام مسئول می گوید: بدنه و کف قنات به مرور زمان سخت و سنگی شده بود و برای اولین بار در استان فارس حجمی معادل 80 متر مکعب رسوب شکنی در یک قنات صورت گرفت.

به گفته اسلامی ؛ در سال گذشته 124 رشته قنات به طول 58 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در استان فارس مرمت و بازسازی شده که افزایش آبدهی 1200 لیتر بر ثانیه را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بازسازی هفت کیلومتر بیشتر از برنامه پیش بینی شده بود، ابراز کرد: اعتبار مذکور از محل اعتبارات طرح کمک های فنی و اعتباری ملی تامین شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مرمت 74 رشته قنات به طول تقریبی 30 کیلومتر در دستور کار سال جاری این مدیریت قرار دارد، ابراز کرد: از محل اعتبارات استانی سیل 70 میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است و مرمت قنات های مذکور افزایش آبدهی 300 لیتر بر ثانیه را به دنبال دارد.

اسلامی گفت: 50 قنات خشک استان فارس پس از بارندگی های بهاره مجددا فعال و آب در آنان جاری شد.