معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: حضور اساتید دانشگاه در مزارع و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی فرصت بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط تنگانگ بین دانشگاه و کشاورزان است و استدعا دارم دانشگاه با یک نگاه بازتر و تعهد بیشتر با سازمان جهاد کشاورزی تعامل داشته باشد.

 

 به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، ظفر افشون روز چهارشنبه پانزدهم مردادماه در نشست شورای کشاورزی استان فارس با اشاره به مصوبه استفاده از ظرفیت علمی اساتید خبره حوزه کشاورزی و انتقال یافته های محققان دانشگاه شیراز در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی، ابراز کرد: این مصوبه، جمله دانشگاه باید در خدمت تولید باشد را معنا می بخشد، انتظار است که دانشگاه این فرصت را به این راحتی از دست ندهد و جهاد کشاورزی امکانات اجرای این مصوبه را فراهم ‌سازد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در شرایط تحریم های ظالمانه نشان داد که می تواند کشور را نجات دهد، تصریح کرد: استان فارس به عنوان پایلوت بخش کشاورزی در کشور مطرح بوده و ازدیر هنگام تاکنون کشاورزی این استان در کشور خوب درخشیده است.

در این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به مصوبات جلسات قبل، به پروژه های نقشه راه علمی تحقیقات بخش کشاورزی استان فارس نیز گریزی زد و بیان کرد: این نقشه که بر اساس آسیب شناسی و اصول مشخص تهیه شده و مورد وفاق دانشکده کشاورزی و بخش تحقیقات است در کارگروه پژوهش و فناوری که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استاندار حضور داشتند تاکید و تایید شد.

محمد مهدی قاسمی از دیگر مصوبات سخن گفت و افزود: بر اساس گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس؛ در خصوص عملیات آبخیزداری حوزه تنگ قرآن مطالعات این حوزه انجام و در کمیته فنی مصوب شده است، اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه ملی سال 98 تامین شده و از طریق روزنامه رسمی اعلام عمومی شده و کار تنگ قرآن در حال انجام است و در مورد خشت و کنار تخته شهرستان کازرون نیز پس از انجام مطالعات تحت عنوان طرح میدانک اعتبار اجرایی از محل ردیف ملی صندوق توسعه ملی 98 مشخص شده و پس از انجام مراحل پیمان سپاری شده عملیات میدانی خشت با 15 درصد و کمارنج با 20 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: بر اساس همین گزارش در رابطه با دامنه های جنوبی پارک بمو و انتهای شمالی آبراهه تنگ سعدی از طریق شهرداری شیراز و توسط مشاور مطالعاتی آب استان فارس طرح مورد نیاز در حال تهیه است و در خصوص طرح های پیشنهادی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در حال حاضر طرح پخش سیلاب و تنظیم آبخوان در روستای چاه گزی شهرستان لارستان در دست انجام است و ظرف سه ماه آینده تکمیل می شود.

توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی با استفاده از کارت بانکی

توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی با استفاده از سیستم کارت بانکی از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود که رئیس اداره مهندسی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان فارس در این خصوص گفت: استان فارس به عنوان یک منطقه پایلوت توزیع الکترونیکی(کارت بانکی) را دنبال می کند و در سه شهرستان شمالی آباده، اقلید، خرمبید و مرودشت به صورت صد در صد زیر ساخت ها فراهم شده و پوزهای الکترونیکی در تمام فروشندگی ها نصب شده است که در شهریور ماه اجرا می شود.

امین فروتن؛ عدم نیاز به مراجعه مصرف کننده به منظور چاپ حواله برای اخذ سوخت و پایش توزیع حواله را از مزایای این طرح دانست و افزود: فراهم کردن شرایط توزیع الکترونیکی سوخت در سایر شهرستان ها نیز با سرعت و جدیت در حال پیگیری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران اجرای طرح مذکور، اظهار کرد: فعلا حواله الکترونیکی شده و این کارت ها پردازشگر است و انتظار هست از ابتدای فرآیند تا انتهای فرآیند با این کارت انجام شود و یک بار برای همیشه کشاورز ما در استان فارس نجات پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در خصوص توزیع سوخت ماشین آلات کشاورزی با استفاده از کارت بانکی بیان کرد: این طرح می تواند بخش وسیعی از خدمات کشاورزی را شامل شود بنابراین با برگزاری جلسات متعدد با محوریت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان فارس و با عضویت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی و سایر ادارات و دستگاه هایی که به نوعی با جهاد کشاورزی مرتبط هستند این امر مدیریت شود.

حق النظاره شرکت بهره برداری آب پرداخت نشده است

پرداخت حق النظاره شرکت بهره برداری آب از دیگر مسائل مطرح شده در نشست شورای کشاورزی بود که در این خصوص مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان فارس ابراز کرد: در پایین دست سد درودزن بالغ بر 320 میلیون متر مکعب آب رها سازی شد و حدود 130 هزار هکتار از این آب بهره مند شده اند که متاسفانه علیرغم مصوبه هایی که داشتیم در حصول حق النظاره توفیق چندانی نداشتیم.

 حمیدرضا دهقانی تصریح کرد: علی رغم لطفی که فرمانداران، خانه کشاورز و انجمن صنفی کشاورزی داشتند، در مجموع  در سطح ۲۷ هزار هکتار موفق به عقد قرارداد با کشاورزان شدیم و تقریباً حدود ۱۲ هزار هکتار از مطالبات وصول شد که نسبت به ۱۳۰ هزار هکتار بسیار کم است.

وی افزود: با این روند وضعیت شرکت بهره برداری آب، به عنوان یک شرکت خصوصی در آینده نزدیک از چالش های اصلی استان خواهد شد و توصیه می شود که توزیع آب را خود تعاونی‌ها به عهده بگیرند و این شرکت منحل شود چرا که پش‌بینی می شود یک معضل اجتماعی و درگیری هایی در آینده بوجود بیاید.

 دیلمی عضو خانه کشاورز؛ با بیان اینکه هر کشاورز در این شرایط خشکسالی ها، دو الی سه سال بدهکار بوده و در نتیجه بدهکاری آنان خیلی زیاد شده است، اظهار کرد: با توصیه هایی که شده کشاورزان در حال عقد قرارداد هستند ولی نمی توان تمام بدهی های سنواتی را هم یکجا امسال تامین کنند بنابراین شرکت بهره‌برداری کمک کند تا۵۰ الی 60 درصد بدهی‌های کشاورزان پرداخت و مابقی در سال آینده تسویه شود.

در ادامه این نشست تسهیل ارائه خدمات و تسهیلات مورد نیاز توسعه گلخانه ها نیز بررسی شد و معاون امور اعتباری و بانکداری شرکتی بانک کشاورزی در این خصوص گفت: با توجه به عدم تامین و تخصیص یارانه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستورالعملی توسط اداره کل اعتبارات صادر شد که آن دسته از متقاضیانی که تمایل به گرفتن تسهیلات بدون یارانه و به صورت تلفیقی منابع بانک و صندوق توسعه ملی را دارند می توانند درخواست خود را به بانک اعلام کنند تا بدون تعهد یارانه تسهیلات،  مصوب و پرداخت شود.

نادر نگهداری ابراز کرد: به همین روال از زمانی که دستورالعمل ابلاغ شده تعدادی از متقاضیان اقدام کرده اند و پرونده متقاضیان جدید که بر این اساس به بانک معرفی می شوند بررسی خواهد شد.

وی افزود: نرخ تسهیلات در حوزه گلخانه ها در گذشته در مناطق محروم ۷ درصد و برخوردار 9درصد بود که در حال حاضر این اعداد به ترتیب به  12.5 درصد و 14.5 درصد افزایش یافته است.

خرید بیش از 912 هزار تن گندم از کشاورزان استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون با احتساب خرید توافقی  912 هزار و 742 تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته رشد 48 درصدی داشته است.

قاسمی با اشاره به اینکه خرید خوبی توسط شرکت غله و سازمان تعاون روستایی انجام شده است، تصریح کرد: دو نوع خرید داشته ایم یکی مستقیماً برای نگهداری و ذخیره سازی به عنوان محصول استراتژیک و با همکاری شرکت غله و تعاون روستایی در قالب ۱۴۲ مرکز خرید،  انجام می شود و قسمتی هم برای کارخانجات تولیدی مثل ماکارونی و آرد خریداری صورت می پذیرد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در ادامه اظهار کرد: تا امروز نزدیک به ۲۰۵۹ میلیارد تومان یعنی ۹۴ درصد از مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شد و با پرداخت ۱۰۳ میلیارد تومان به کلزاکاران قریب به 100درصد مطالبات آنان نیز تسویه شد.

لطیف رستاد با اشاره به اینکه امسال در استان فارس۳۵۰ هزار تن حمل درون استانی داشته ایم که  ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است،  افزود:  ۱۳۳ هزار تن حمل برون استانی و علاوه برآن ۲۵ هزار تن حمل ریلی در استان داشتیم که نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

در ادامه مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس با بیان اینکه با توافق کامل خرید گندم رو به اتمام است، گفت:  امسال خیلی بهتر از سال های گذشته اکثر گندم تولید شده در چرخه خرید توافقی یا تضمینی قرار گرفت.

هدایت رحیمی بیان کرد: تاکنون 33 هزارتن گندم به صورت توافقی خریداری شده است که 28 هزارتن مربوط به سازمان تعاون روستایی است.