مشاور محترم وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح چغندر قند در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه کشاورزی گفت: برای اولین بار در کشور دستگاه نشاکار تخصصی چغندرقند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

علیرضا یزدانی افزود: تقریبا طی دو سال گذشته،در راستاي مدیریت بحران آب، و افزایش بهره وری در زراعت چغندر قند، پیگیری های بسیار زیادی جهت توسعه کشت نشاء چغندر قند شده است.

وی افزود: یکی از روش هایی که در نشاء چغندرقند مورد توجه قرار گرفته روش نشاء ريشه لخت بود كه توسط يكي از محققين موسسه تحقیقات چغندر قند كشور ابداع شده است.در اين راستا جهت مكانيزه تمدن اين روش یکی از شرکت های سازنده ماشین های کشاورزی استان فارس نسبت به ساخت دستگاه اقدام و در حال حاضر خط توليد ان شروع شده أست. در اين خصوص به منظور توسعه نشاء كاري در زراعت چغندرقند كه باعث كاهش ٤٠ درصدي مصرف اب ،كاهش مصرف بذر و ساير هزينه هاي توليد مي گردد،سیاست های حمایتی و اختصاص 50 درصد یارانه جهت تامین دستگاه نشاء کار چغندر قند در برنامه هاي وزارت جهادكشاورزي قراردارد.

این مقام مسئول گفت: با مذاکرات صورت گرفته در آینده نزدیک تکنیک و تکنولوژی روش مدرن کشت نشایی رایج در کشور ژاپن در اختیار کشاورزان چغندرکار کشور قرار خواهد گرفت.

اواظهار داشت: در سال گذشته در 10 استان کشور کشت نشایی چغندرقند شروع و در سال جاري برنامه کشت نشايي چغندرقند در سطح 3 هزار هکتار به 19 استان کشور ابلاغ شده که امیدواریم با نتایج خوبی که در يكي دو سال گذشته بدست أمده شاهد توسعه این روش باشیم. در کنار اینها کشت پاییزه چغندرقند به لحاظ کاهش 50 درصدی در کاهش مصرف آب و سایر هزینه های تولید به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است .

يزداني افزود:چغندرقند پاییزه در سال زراعی 97-96 در نه استان کشور و در سطحی حدود 17 هزار هکتار بوده، که عملیات برداشت در استان خوزستان شروع و به تدریج در مناطق مختلف ادامه خواهد داشت و پیش بینی می گردد، حدود یک میلیون تن محصول چغندر پاییزه در کشور تولید گردد و رکورد بی سابقه اي که در تولید چغندرقند در کشور در سال 96 و با تولید بیش از 8 میلیون تن چغندر قند بدست امد،ان شاءالله در سال جاری نیز استمرار يابد.