رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون هفت پروانه کاربرد علامت استاندارد حد مجاز آلاینده ها برای محصولات خام کشاورزی در این استان صادر شده است.

 

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، محمد مهدی غیاثی تصریح کرد: در پی بررسی‌های انجام شده با صدور پروانه های استاندارد تشویقی برای محصولات پرتقال، نارنگی، زعفران (دو مزرعه)، سیب درختی، خیار و پسته تولیدی در مزارع و باغ‌های متقاضیان موافقت شده است.

وی در خصوص روند ملی دریافت پروانه کاربرد نشان حدمجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی در قالب استاندارد تشویقی اظهار کرد: متقاضیان پس از ثبت نام در پایگاه محصولات گواهی شده و ارگانیک به آدرس cerganic.maj.ir نسبت به انتخاب مدیر کنترل کیفی و شرکت بازرسی اقدام می کنند.

او افزود:  کارشناسان از کاشت تا برداشت محصول به طور مستمر بر عملیات زراعی در مزارع و باغ ها نظارت کرده و در زمان برداشت،  نمونه برداری توسط شرکت بازرسی با همکاری مدیر کنترل کیفیت و دبیر طرح انجام و نمونه ها به آزمایشگاه های همکار استاندارد و معتمد سازمان ارسال می شود.

به گفته غیاثی؛ در صورت منطبق بودن آزمایش باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین با استاندارد ها و پس از طرح در کمیته علائم و تائید مستندات، کلیه مدارک از طریق سامانه به سازمان ملی استاندارد ارسال و پس از تایید نهایی، پروانه استاندارد تشویقی صادر خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: از الزامات تحقق امنیت غذایی، سالم بودن مواد غذایی است و تامین غذای سالم در گرو تولید هدفمند و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی و استانداردسازی آن است.

او می گوید: انجام این اقدامات در نهایت منجر به ارتقاء سلامت جامعه می‌شود که این مهم باید بیشتر مورد توجه آحاد مردم و مسئولین  قرار گیرد؛

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: آحاد جامعه در زمینه استفاده بیشتر از محصولات کشاورزی استاندارد و مسئولین در راستای تخصیص اعتبار و ردیف بودجه ای خاص به این موضوع باید گام های بلندتری برداند.