رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش 22.7 درصدی تولیدات کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: درسال 92 تولیدات کشاورزی این استان حدود 9 میلیون تن بود و در حال حاضر، باوجود خشکسالی ها با بیش از یازده میلیون و 192هزار تن تولیدات کشاورزی، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس ، محمد مهدی قاسمی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت؛ با بیان اینکه افزایش تولید در واحد سطح در این استان با کشاورزی دانش بنیان دنبال می شود، ابراز کرد: در دولت تدبیر و امید در تولیدات دامی، باغی، زراعی و شیلاتی به ترتیب بالغ بر 28، 24،  21 و 14.8 درصد افزایش تولید داشتیم و از آن جمله می توان به  افزایش نزدیک به 6 برابری سطح گلخانه ها و سایبان ها و افزایش قریب به 124 درصدی در تولید دانه های روغنی نام برد که در خوداتکایی تولید مواد غذایی نقش به سزایی را ایفا کرده‌اند.

وی؛ گریزی به افزایش 85درصدی در میزان جذب ماده خام حاصل از فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی تحت نظارت جهاد کشاورزی در استان فارس زد و تصریح کرد: در سال 92 تعداد واحدهای به تولید رسیده که مجوز خود را از سازمان جهاد کشاورزی استان دریافت کرده اند 444 واحد بود و در پایان سال 98 این عدد به 774 واحد ارتقاء یافت که حاصل فعالیت واحدهای مذکور،  اشتغال زایی ده هزار و 558 نفر و افزایش 94 درصدی در این زمینه را نشان می دهد.

قاسمی با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش تولید "آب محور" است، گفت: در دولت تدبیر و امید در استان فارس، احیاء و مرمت قنوات نسبت به گذشته بالغ بر 84 درصد افزایش داشته و اراضی مجهز به سامانه های نوین آبیاری با ارتقاء بیش از  36 درصد به سطحی بالغ بر 300 هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از دیگر اقدامات انجام شده به منظور افزایش بهره وری از منابع آبی سخن گفت و افزود: از سال 92 تا پایان 98، شبکه های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و احداث جاده بین مزارع به ترتیب افزایشی حدود 15، 11 و 8 درصد داشته اند.

به گفته وی؛ طرح های تامین آب استان فارس  در سال 92 منجر به ذخیره سازی 36 میلیون متر مکعب آب شده بود که این میزان با افزایشی بالغ بر 22درصد به 44 میلیون متر مکعب رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه بدون توسعه افقی، با توسعه عمودی و نظام مند به دنبال افزایش بهره‌وری در تولید هستیم، ابراز کرد: در این راستا در دولت تدبیر و امید ضریب مکانیزاسیون از 1.25 به 2.06 رسیده است که افزایشی نزدیک به 65 درصد را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: افزایش شاخصی به نام دانش در هکتار در دستور کار قرار دارد و در همین راستا در سال 98 بیش از 120 هزار نفر روز کارگاه آموزشی برای بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شده است که نسبت به سال 92 با برگزاری کارگاه های آموزشی برای حدود 27 هزار نفر روز  افزایش چشمگیری داشته است.