رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جمع کشاورزان بخش سیمکان شهرستان جهرم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: ما با بخش کشاورزی غریبه نیستیم.

به گزارش خبرگذاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، محمد مهدی قاسمی افزود: دغدغه مسئولین و خدمتگزاران این است که مشکل مردم را حل نمایند زیرا که مسئولین از جنس مردم هستند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: قوانین مختلفی در حوزه زمین وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها قانون ملی شدن جنگل و مراتع و قانون اصلاحات ارضی است که در مورد اول هر جایی که جنگل و مراتع وجود دارد مالکیت آن در ید دولت است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس کمیسیون رفع تداخلات اراضی پیگیر حل مشکلات در زمینه اراضی مستثنیات و ملی است که اعضای آن شامل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان فارس و مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

قاسمی تاکید کرد: کمیسیون رفع تداخلات اراضی استان فارس به منظور رفع همپوشانی قوانین و مقررات موازی و اصلاح سوابق، نقشه ها و کلیه دفاتر و اسناد از جمله اسناد مالکیت در عرصه های مورد تداخل برگزار می گردد.

وی با بیان اینکه بیست کمیسیون در زمینه امور اراضی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در حال فعالیت است، اظهار کرد: برای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سال گذشته 45 درصد اعتبار در سطح استان در نظر گرفته شده بود که این سازمان موفق شد بیش از 65 درصد اعتبار یعنی 20 درصد بیشتر از اعتبار در نظر گرفته شده را جذب نماید.

قاسمی ابراز کرد: تسهیلات بند الف تبصره 18 سال گذشته 7 و 9 درصد بود که امسال این تسهیلات 12 و 14.5 درصد و برای مکانیزاسیون 15 درصد است و البته در زمینه تسهیلات مکانیزاسیون، طی 6 سال گذشته بیش از 560 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و تسهیلات 12.5 و 14.5 درصد به صنایع تبدیلی تکمیلی، گلخانه و گیاهان دارویی داده می شود.

وی یادآور شد: ظرفیت سردخانه های استان فارس از 150هزار تن به 450 هزار تن رسیده که این مهم رشد 300 درصدی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به موضوعات دیگر اشاره کرد و گفت: 17.5درصد ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی تکمیلی طی دو سال اخیر انجام شده است و در زمینه آبیاری تحت فشار 60 میلیارد تومان تسهیلات داریم.

وی اذعان کرد: بروکراسی گلخانه را کم کرده ایم و در کمترین زمان پروانه گلخانه صادر می شود و بهره برداران برای دریافت تمامی تسهیلات نیازی به حضور در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ندارند و از طریق سامانه سیتا می توانند به صورت غیر حضوری درخواست خود را برای دریافت تسهیلات آن ارسال نمایند.

قاسمی تصریح کرد: کودهای شیمیایی برای محصولات استراتژیک است و در این زمینه اپلیکیشن مزرعه تهیه شده تا کود در اختیار مصرف کننده اصلی برسد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی از دو چالش اساسی علمی، فنی و مهندسی نبودن بخش کشاورزی و کمبود سرمایه رنج می برد، اظهار کرد: برای برطرف شدن مورد اول آن نظام نوین ترویج در سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است.