معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بذر به عنوان مهم ترین نهاده و ستون فقرات تولید همواره مورد توجه این سازمان قرار داشته است.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان افزود: در سال زراعی جاری 45 هزار تن بذور اصلاح شده در طبقات مختلف پرورشی، مادری و گواهی شده جهت کشت در استان فارس تامین شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره ی میوه باشد و در کل بذر باید پاک، تمیز و عاری از بذر علف های هرز باشد.

وی تصریح کرد: در مجموع در فصل زراعی جاری با هدف ایجاد تنوع در بذر گواهی شده حدود 31 رقم گندم آبی و دیم و چندین رقم جو در برنامه تکثیر استان قرار گرفته است و برای مناطق و اقلیم های مختلف استان ارقام پر محصول تدارک دیده شده است.

پژمان به ویژگی بذور اصلاح شده اشاره کرد و گفتک به مواردی مانند: خلوص ژنتیکی و خلوص فیزیکی بالا، عدم آلودگی به آفات، بیماری ها و علف های هرز و قوه نامیه بالا همواره باید مدنظر  کشاورزان عزیز باشد و می بایست جهت تولید محصول با کیفیت و عاری از بیماری ها به خصوص سیاهک از بذر گواهی شده استفاده کنند که فرآیند بوجاری و ضدعفونی در آن ها با نظارت کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و بخش اجراء انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کیفیت بالای بذور گواهی شده؛ در مصرف میزان بذور صرفه جویی نمایند و برای هر هکتار گندم آبی بین 200-180 کیلوگرم بذر با استفاده از بذر کار و در مزارع گندم دیم حداکثر از 130 کیلوگرم بذر در هکتار استفاده نمایند.

وی یادآور شد: با توجه به توسعه کشت روی پشته در استان و وارد شدن حدود 50 دستگاه کارنده کشت روی پشته، استفاده از این کارنده ها منجر به کاهش مصرف بذر خواهد شد.

پژمان اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جهت کمک به توسعه کشت روی پشته و مزایای متعدد آن تعداد 8 دستگاه بذرکار روی پشته را تهیه نموده تا در مناطق مختلف استان این شیوه کشت نهادینه شود.