محمد شاکر افزود: با هدف افزایش بهره وری تولید گندم آبی با استفاه از آخرین یافته های تحقیقاتی کاربردی، آخرین یافته های تحقیقاتی پژوهشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس در 4 مبحث علمی به نژادی، به زراعی، تغذیه و ارتقای بهره وری آب به کارشناسان و کشاورزان با حضور در مزارع آموزش داده شد.

در همین راستا رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب گفت: در مبحث به زراعی شرکت کنندگان با ارقام جدید زودرس و مقاوم به خشکی برای سیستم های زراعی مختلف و با چگونگی تولید هسته های بذور پرورشی آشنا شدند، همچنین در ارتباط با مبحث به زراعی فاکتورهای افزایش عملکرد گندم آبی از جمله تاریخ و تراکم مناسب کشت، مبارزه با علف های هرز، مکانیزاسیون و... به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

سیروس طهماسبی افزود: در بخش دیگر آموزش کشاورزان با تغذیه گیاهی، حاصلخیزی خاک و مدیریت صحیح استفاده از کودهای ماکرو و میکرو آشنا شدند و در ارتباط با روش های نوین آبیاری دستاوردهای افزایش بهره وری آب با استفاده از روش های نوین آبیاری و به خصوص استفاده از سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند آموزش داده شد.

در حاشیه روز مزرعه و در مصاحبه کوتاه با خبرنگار سازمان جهاد کشاورزی فارس پژوهشگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی شهرستان داراب، در ارتباط با سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند سخن گفت و افزود: در روز مزرعه ضرورت استفاده از " سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند" به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک به شرکت کنندگان شرح داده شد.

بهروز ابوالپور افزود: استفاده از " سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند" باعث صرفه جویی 37 درصدی در مصرف آب و افزایش عملکرد 18 درصدی می گردد.

او بیان داشت : اگرچه سیستم های آبیاری نوین در جهت ارتقای بهره وری آب جایگزین آبیاری سنتی شدند، اما چالش خشکسالی های اخیر الزام ارتقای بیش از پیش بهره وری آب را مشهود ساخته در این راستا در چند سال اخیر " سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند" طراحی ودر مزارع شهرستان های استان فارس و سایر استان ها عرضه گردید.

این پژوهشگر تصریح نمود: سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند به منظور مدیریت آبیاری، سه فاکتور ساعت آبیاری ، دور آبیاری و حجم آب مورد نیاز در هر دفعه آبیاری را تشخیص و به کشاورز اعلام می کند. که این سامانه حاصل چهار سال تحقیق پژوهشگران مرکز بعثت بوده که استان فارس تنها استان تولید کننده " سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند" است.

او خاطر نشان کرد: این سامانه دارای نسخه های متعدد بوده که نسخه ای که 3 تا 5 هکتار از مزرعه را پوشش می دهد، با قیمت 5/1 (یک ونیم) میلیون تومان و نسخه ای با قیمت 7 میلیون تومان، 200 هکتار از مزرعه را پوشش می دهد.عمر مفید این سامانه بیش از 5 سال است.

گفتنی است: روز ملی مزرعه ، دوشنبه 10 اردیبهشت ماه در مزارع ایستگاه تحقیقات کشاورزی شهرستان داراب و با حضور امیررضا توکلی مشاور استاندار در امور کشاورزی، مقامات ملی و محلی، محققین، کارشناسان و کشاورزان برگزار گردید.