استاندار فارس گفت: بیش از سد سازی می‌توانیم آبخیزداری را در این استان ترویج دهیم تا از مزایای آن بهره‌مند و از وقوع فجایعی همچون سیل فروردین ماه ۹۸ در شیراز جلوگیری کنیم

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، عنایت‌الله رحیمی، پنجشنبه در آیین افتتاح طرح های آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز تصریح کرد:طرح آبخیزداری حوزه آبخیز دروازه قرآن با یک دیدگاه کاملا علمی اجرا شده که حداکثر دوره برگشت در این طرح ۵۰۰ سال و حجم خروجی لوله انتقال آب هم ۶۷ متر مکعب پیش‌بینی شده است.

به گفته وی؛ پیش از این دوره برگشت ۲۵ تا حداکثر ۵۰ سال و حجم خروجی آب نیز ۱۴ متر مکعب در نظر گرفته شده بود.

رحیمی اظهار کرد: با اجرای طرح تکمیلی در قالب جنگل‌کاری، پارک و فضای سبز، یک محیط مناسب برای استفاده شهروندان ایجاد شده و ما نیز از این اقدام حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ستان فارس در زمینه آبخیزداری نیازمند توجه بیشتر است، ابراز کرد:از نمایندگان استان فارس در مجلس انتظار داریم که در این زمینه کمک کنند.

او افزود: از متولیان امر و مسئولان انتظار است که اجرای طرح های مشابه در  شهرک سعدی را نیز در دستور کار قرار دهند تا بتوان از میزان خطر احتمالی و وقوع سیل در این منطقه کاست.

طرح آبخیزداری و کنترل سیلاب حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز به نام سردار شهید قاسم سلیمانی، با شش بند سنگ ملاتی و اعتباری بالغ بر ۱۷۶ میلیارد ریال اجرا شده است.

وقوع سیل در پنجم و ششم فروردین ماه ۹۸ در شیراز، جان ۲۱ نفر را گرفت و افزون بر یکصد نفر را مصدوم کرد، جز این، بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و زمین های پایین دست، از دست دادند و به بیش از ۵۰۰ خودرو آسیب وارد شد