محمدمهدی برومندی در نشست با سید محسن تقوی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و اساتید بخش باغبانی تصریح کرد: کشور در سال گذشته در بخش کشاورزی بیش از 6میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که با افتخار می گویم سه میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد آن از بخش باغبانی حاصل شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی و باغبانی جای کار بسیار داریم، اظهار کرد: یک نگاه به گذشته نشان می دهد که همه توفیقاتی که ما در بخش کشاورزی داشته ایم مرهون تلاش‌های علمی و رهنمودهای دانشگاهی کشور و ارائه روش‌های نوین بوده است.

او با اذعان به اینکه هنوز از همه ظرفیت‌های علمی در بخش‌های تخصصی استفاده نشده است، افزود: اساتید دانشگاهی و علمی در حوزه باغبانی داریم که هم تراز با دانشمندان هسته‌ای هستند و می‌توانند همچنان نقش آفرینی کنند؛ به صورت شبانه روزی در تلاش هستند و زحمات این مجموعه باعث شده ما امروز در تولید بسیاری از محصولات با در نظر گرفتن توسعه پایدار در بخش کشاورزی با دنیا رقابت کنیم و این برای ما بسیار قابل افتخار است.

به اعتقاد او؛ یک فاصله بین بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی با حوزه سیاستگذاری‌ها و اجرایی وجود داشته است که این شکاف عمیق را باید ترمیم کرد تا با تعامل و هم افزایی بیشتر به سمت پیشرفت حرکت کرد.

 سند توسعه باغبانی استان فارس بازنگری می‌شود

برومندی با اشاره به اسناد بالا دستی که در نظام جمهوری اسلامی تدوین شده و اهدافی که برای توسعه بخش کشاورزی و مشخصا حوزه باغبانی مشخص شده است، بیان کرد: استان فارس، استان بسیار مهمی است به عبارتی ویترین باغبانی کشور محسوب می‌شود و بسیار مستعد برای تولید محصولات باغبانی است، از این رو بنا داریم تا در سند توسعه باغبانی استان فارس و دیگر استان‌ها تجدید نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از دشت های استان فارس شاهد بیش از 35 متر افت سفره های آب زیر زمینی هستیم و در برخی شهرستان ها حتی برای آب شرب مردم باید به عمق  های پایین تر از 500 متر رفت، گفت: این نشان می دهد که در استان فارس با مسئله آب به عنوان یک نهاده دارای محدودیت جدی در بخش کشاورزی مواجه ایم از این رو  در برنامه ریزی های جدید برای توسعه بخش کشاورزی و باغبانی این استان باید برنامه ریزی بهتری صورت گیرد.

او افزود: ما باید بدانیم در هر استان کشور در حوزه باغبانی چه وضعیتی وجود دارد و این اطلاعات باید بر اساس آمایش سرزمین و مطالعات دقیق علمی و فنی و توصیه های بخش های علمی تهیه و تدوین شود.

به گفته وی؛ اینکه در استان‌ها چه ظرفیتی وجود دارد و به چه میزان به فعلیت رسیده است بسیار مهم خواهد بود و موضوع تغییر الگوی کشت به منظور حفظ منابع آب‌های زیر زمینی از جمله مواردی است که حتما دنبال خواهد شد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما نباید مرتب به دنبال توسعه کمی باغات در ایران باشیم؛ اگر بر روی وضع موجود متمرکز و تلاش کنیم مسائل و مشکلاتی که وجود دارد را رفع و باغ‌های درجه 3 کشور را با کار علمی بزرگ ارتقاء دهیم پیشرفت‌های خیلی جدی به دست می‌آید.

در پایان این نشست برومندی و هیات همراه از نهال‌های وارداتی خرمای مجول و تولید نهال در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز بازدید کردند.

در این نشست، حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شکراله حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر گل و گیاه زینتی، گلخانه و قارچ خوراکی معاونت باغبانی، زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی، مرتضی گل محمدی رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور و شاهین رستم پور مشاور معاون وزیر و مسئول طرح و برنامه معاونت باغبانی، حضور داشتند.