استاندار فارس با تاکید بر اینکه برترین ها باید در حل مشکلات، رفع نیازها و رسیدن به استانداردها گام برداشته باشند، گفت: در صورتی که عملکرد برترین های بخش کشاورزی منجر به افزایش بهره وری آب و حفظ منابع خاک شود این توفیق قطعاً قابل تقدیر و ستایش است.

 

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، عنایت الله رحیمی روز یک شنبه نوزدهم بهمن ماه در آیین سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس با طرح این پرسش که آیا کشاورز برتر ما توانسته راهی بپیماید که باعث حفظ منابع آب، به ویژه آب‌های زیرزمینی شود و یا با استفاده از آب های غیر متعارف توانسته است منجر به صرفه جویی در مصرف آب قابل شرب شود یا خیر،  ابراز کرد: اقدام دیگری که می‌تواند کشاورز را برتر کند حفظ خاک است و کار های کشاورز باید باعث غنی ‌تر شدن، حفظ و جلوگیری از فرسایش خاک شود زیرا که برای نسل های آینده ما نیز ارزشمند است.

وی با اشاره به ضرورت بررسی نسبت داده به ستاده در ارزیابی برترین ها، تصریح کرد: بررسی نسبت مصرف نهاده های کشاورزی به میزان بهره وری و افزایش عملکرد در هکتار باید به گونه ای باشد که علاوه بر افزایش محصول و رفع نیازها، باعث افزایش سودآوری شود که به منظور تحقق این امر راهی جز دانش بنیان کردن فرآیند کشاورزی وجود ندارد؛ شما برترین های کشاورزی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این بخش توانسته اید در این مسیر گام های بلندی را بردارید.

رحیمی با اشاره به ضرورت نیاز به  آگاهی، دانش، فناوری و تکنولوژی روز، اظهار کرد: نیازی نیست که همه ما متخصص زراعت، ژنتیک و یا اقتصاد کشاورزی باشیم اما باید توانایی استفاده از نظریه ها و دیدگاه های متخصصان را در خودمان ایجاد کرده باشیم.

به گفته وی، کشاورزان باید به زنجیره تولید یعنی از قبل از کاشت تا پس از مصرف توجه کنند تا بدین وسیله بتوانند هزینه‌ها را کاهش و اشتغال را افزایش دهند و بهره وری مثبت داشته باشند.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه جهش تولید نیازمند بازار مصرف است، گفت: پس از مصرف داخلی باید زمینه را برای صادرات خارجی فراهم کرد اما در این زمینه مشکلاتی داریم که در صدد برطرف کردن این چالش‌ها هستیم تا کشاورز بتواند از دست رنجش بهتر استفاده کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال با موضوع سرمازدگی هم مواجه بودیم و حدود 12 هزار میلیارد ریال خسارت برآورد شده، افزود: این خسارت ها به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام شده و دولت هم مصوبات خوبی در این زمینه داشته است  و سعی داریم در قالب پوشش‌ بیمه‌ای، استمهال وام ها، تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض کشاورزان را یاری کنیم.

رحیمی ابراز کرد: 4400 میلیارد ریال یارانه توسط دولت جهت تمدید وام کشاورزی از محل بند "خ" و بند "ل" اختصاص پیدا کرده که بانک کشاورزی با جذب این مبلغ حدود 45هزار و ۵۰۰ فقره بدهی کشاورزان را تعیین تکلیف کرده و در مجموع حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در زمینه بخشودگی ها اقدام کرده است.

استاندار فارس گفت: قطعا شما به عنوان پیشرو خیلی چشمتان را به این تسهیلات ندوخته اید بلکه بر روی توانمندی های خودتان حساب کرده‌اید.