رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بر اساس اسناد بالادستی توسعه بخش کشاورزی سطح گلخانه های کشور در سال ۱۴۰۵ باید به ۴۸ هزار هکتار برسد و سهم استان فارس 7 هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح کشوری است.

 

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس حسین پژمان در مراسم رونمایی از سند جامع کشاورزی قراردادی با بیان اینکه توسعه کشت های گلخانه ای یا تولید در محیط های کنترل شده از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است، ابراز کرد: تاکنون سطح گلخانه های این استان به 772 هکتار رسیده اما روند توسعه گلخانه ها مطابق با برنامه نبوده است.

به گفته وی؛ یکی از دلایل توسعه مناسب گلخانه ها  عدم اطمینان خاطر گلخانه داران در زمینه فروش محصولات و برخورداری از بازار مصرف است و توسعه کشت های گلخانه ای در قالب کشت‌های قراردادی می تواند این مشکل را حل کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تامین سرمایه در گردش و نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان از دیگر مزایای کشت قراردادی است،

پژمان اظهار کرد: در مرحله اول این سند برای انواع فلفل رنگی عملیاتی می شود و به مرور به سایر محصولات مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سبزی و صیفی حتی گل های شاخه بریده مثل گل رز تعمیم پیدا می کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

تغییر کشاورزی از فرآیند معیشت محور به تجاری

در ادامه مشاور معاون وزیر و مسئول طرح و برنامه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس "سند جامع کشاورزی قراردادی" رویکرد کشاورزی از فرآیند معیشت محور به سمت کشاورزی قرار دادی تغییر می کند.

شاهین رستم پور با بیان اینکه رویکردهای کشاورزی در جهان امروز تغییر کرده و محصولات کشاورزی بر مبنای قرارداد و نیاز بازار تولید می شود، اظهار کرد: از مشکلاتی که در زمینه کشاورزی در کشور ما وجود دارد کشت محصولات  بدون برنامه ریزی و توجه به نیاز بازار است.

وی با اشاره به اینکه تولید در شرایط کنونی هزینه و فشار زیادی به تولید کننده وارد می کند، بیان کرد: بر این اساس باید تمام تلاش خود را به کار ببریم که تولیدات بازار محور داشته باشیم.

رستم پور تاکید کرد: سند تلاش می‌شود کشاورز به شکل راهبری و هدایت شود که به جای اینکه با خود بگوید امسال چه بکارم، با آگاهی از نیاز بازار، توان تصمیم گیری و برنامه ریزی داشته باشد و بر این اساس این نیاز،  محصول خود را کشت و از طریق خریدار با زنجیره های تولید به بازار مصرف عرضه کند.

سند جامع کشاورزی قراردادی محصولات گلخانه ای کشور در شیراز رونمایی شد تا نخستین گام جدی برای تجاری سازی فعالیت کشاورزان و گلخانه داران برداشته شود.