رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اقدمات حمایتی و نظارتی این سازمان برای تنظیم بازار مرغ و عرضه آن با نرخ مصوب خبر داد و گفت: توانسته ایم رضایت نسبی مصرف کنندگان در تهیه مرغ با قیمت مناسب را تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، حسین پژمان تصریح کرد: افزایش 10 درصدی صدور مجوز جوجه ریزی در واحد های پرورش مرغ گوشتی، تامین کامل نهاده های مورد نیاز پرورش دهندگان از ابتدای آبان ماه تاکنون با استفاده از سامانه بازار گاه، افزایش طول دوره پرورش از 40 به 45 روز و لغو برنامه تولید مرغ سایز تا عادی شدن وضعیت بازار از مهم ترین اقدامات مثبت انجام شده برای تنظیم بازار مرغ است.

به گفته وی؛ در ادامه برنامه های طراحی شده برای تنظیم بازار مرغ، رایزنی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با وزارت متبوع برای صدور مجوز افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی سالیانه در واحد های پرورش مرغ گوشتی از چهار به پنج نوبت نیز در حال انجام هست.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وجود واسطه ها مهم ترین عامل اختلال در تنظیم باز مرغ است و راه اندازی زنجیره های ارزش مرغ راهکار حل این معضل، اظهار کرد: از یک هفته پیش به منظور کمک  به قشر کم در آمد جامعه در استان فارس و از جمله در شیراز، ۳۲ فروشگاه و بازارچه عرضه گوشت مرغ گرم با نظارت سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت فعال شده است.

پژمان با اشاره به اینکه با برنامه ریزی مناسب در بهمن ماه گذشته شاهد افزایش یک و نیم میلیون قطعه جوجه ریزی نسبت به زمان مشابه در سال قبل بوده ایم و هیچ گونه مشکلی در تامین نیاز بازار مصرف استان فارس که حدود ۳۷۰ تن مرغ گرم در روز است، نداریم، افزود: از نهم تا ۱۷ اسفند ماه روزانه به طور متوسط  218 هزار قطعه مرغ در کشتارگاه های این استان ذبح شده است که گوشت گرم حاصل از آن معادل نیاز روزانه استان فارس است که مازاد بر آن ۵۰ تن مرغ منجمد با قیمت 15 هزار و 500 تومان نیز روزانه توزیع می شود.

او به نظارت همه جانبه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و سازمان صمت بر توزیع مرغ منجمد تاکید کرد و گفت: فرایند توزیع مرغ منجمد تا پایان سال ادامه خواهد یافت که نقش بسزایی در تعدیل قیمت مرغ دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با این توضیح که استان فارس دارای 875 واحد پرورش مرغ گوشتی است که 847 واحد با ظرفیت 24 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره هم اکنون فعال است، ابراز کرد: میزان جوجه ریزی در سال ۹۸ حداکثر ۸۲ میلیون قطعه بوده است که در سال ۹۹ پیش بینی می شود به سقف ۸۵ میلیون قطعه برسد.

به گفته پژمان؛ با اتخاذ سیاست های تشویقی در نظر است مرغداران به جوجه ریزی بیشتر سوق داده شوند تا نوسانات نرخ مرغ گرم و التهابات ناشی از آن در ماه مبارک رمضان که مصرف مرغ به طور معمول بیشتر می شود، به حداقل برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وجود واسطه ها مهم ترین عامل اختلال در تنظیم باز مرغ است، اظهار کرد: واسطه ها باید شناسایی و ساماندهی شوند تا در چهارچوب قانون فعالیت کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای تنظیم بازار مرغ تا کنون 70 واسطه فعال در این بخش را شناسایی و گشت های شبانه با هدف رصد و نظارت دقیق در سطح این استان را فعال کرده است؛ تا به امروز 14 فقره پرونده تخلف که ۱۳ مورد آن مربوط به مرغداری ها و یک مورد مربوط به کشتارگاه بوده است را تشکیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرده است.

وی افزود: همچنین با توجه به ضرورت ساماندهی و شفافیت در توزیع نهادها های دامی سامانه الکترونیکی پایش نهاده های دامی(سپند)، با کمک بخش خصوصی راه اندازی و عملیاتی شده است که نقش بسزایی در هدفمند شدن،  شفافیت و رسیدن نهاده های یارانه ای به دست بهره برداران واقعی دارد و این سامانه برای استفاده در سطح ملی به وزارت جهاد کشاورزی نیز معرفی شده است.

پژمان ابراز کرد: با توجه به جوجه ریزی مناسب و تامین نیاز استان در داخل هیچ نیازی به واردات مرغ زنده از استان های مجاور نداریم  و در صورت نیاز استان های مجاور آمادگی داریم که مازاد تولید خود را در اختیار آنها قرار دهیم کما اینکه در چند مدت اخیر به استان کهگیلویه و بویر احمد در چند نوبت مرغ گرم ارسال شده است.