شوراي هماهنگي مديران دامپزشكي سراسر كشور در شیراز تشکیل جلسه داد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری خود در شیراز گفت:  استان فارس به دلیل دارا بودن  رتبه یک کشور در تولیدات عشایر و رتبه دوم کشور در تولیدات دامی دارای اهمیت است.

علیرضا رفیعی پور از اقدامات صورت گرفته در خصوص کنترل بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های مختلف ویژه دام ها گفت: بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیش از ۷۰ درصد بیماری های نوپدید، بازپدید و عفونی دنیا از دام به انسان منتقل می گردد  و افزود: که با تلاش مجموعه ۳۸ هزار نفری دولتی و خصوصی سازمان دامپزشکی کل کشور شاهد کاهش سالانه این بیماری ها و سال 96 نیز کاهش 18درصدی در کشور  نسبت به سال 95 در این بیماری ها مشاهداه گردید.

این مقام مسئول  افزود: تجهیزات و امکانات سازمان دامپزشکی در حوزه  جغرافیایی روستایی،  عشایر،  شهرستانی، استانی و ملی در خدمت کنترل بیماری ها است و سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه بیت المال به خرید امکانات دامپزشکی متعلق به واکسن ها تعلق می گیرد.

او تصریح نمود: با هدف تولید دام، طیور و آبزیان ایمن و در نتیجه محصولات و فراوردهای خام ایمن،  تمام واکسن های لازم برای کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های دامی برای سال 97 پیش بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: سلامت محصولات دامی از مزارع شامل دامداری، مرغداری و آبزی پروری تا سفره مردم ردیابی می گردد، بر این اساس  برنامه نظارتی منظم بازدید  در  365 روز توسط همکاران تدوین گردیده و همکاران موظفند به صورت منظم از مراکز  تولیدی،  نگهداری و عرضه فرآوردهای خام دامی و نیز ناوگان حمل و نقل  بازدید نمایند.

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که در دو سال گذشته در 23 استان کشور کانون آلودگی ایجاد کرد در سال 97به خوبی تحت کنترل گردید و اکنون صرفا گزارش هایی به شکل جزیی و پراکنده از حوزه روستایی و بومی ارائه شده است.

وی در همین راستا گفت : شناسایی و نابودی سویه جدید این بیماری در گیلان در سال 96 از اقدامات بسیار مهم در کنترل بیماری بود و افزود: امیدواریم که  با همراهی تولید کنندگان عزیز،  مرغداران، تشکل های مرتبط با این حوزه و مسئولین استانی در سراسر کشور و حمایت سازمان دامپزشکی تامین واکسن شاهد بروز اپیدیمی آنفولانزا در سال 97 نباشیم.

رفیعی پور از تب کریمه کنگو ، بیماری دیگر مشترک بین انسان و دام و اهمیت آن سخن گفت و افزود: در این بیماری با توجه به اینکه دام آلوده به دلیل نداشتن علائم مشخص بیماری قابل تشخیص نیست، از طرفی جمعیت کنه ها در محل زندگی انسان ها بالا است و کنه های ناقل عامل بیماری را از نسل به نسل دیگر منتقل می سازند این بیماری حائز اهمیت است از طرفی تاکنون واکسنی جهت کنترل بیماری تولید نشده است.

وی تصریح نمود: اگرچه  تب کریمه کنگو بیماری خطرناک و مهلکی است و انسان مبتلا تنها 50 درصد شانس زنده ماندن را دارد، اما با رعایت نکات ساده می توان از این بیماری ایمن ماند. در این راستا دامپزشک، دامدار و افردی که در کشتارگاه کار می کنند اول بایستی با لوازم حفاظت فردی خود را محصور کنند ، و در دامداری ها  و محل پرورش دام، کنه ها از بین ببرند و در حوزه جامعه انسانی ذبح دام در کشتارگاه و یا توسط قصابان آموزش دیده در محیط روستایی وتحت نظر دامپزشکی صورت گیرد.

او افزود: ذبح دام در کشتارگاه بسیاری از بیماری‌های خطرناک از جمله تب کریمه کنگو ، تب مالت و بیماری سیاه زخم را کنترل می کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت مقابله با جنگ روانی دشمن  با رونق اقتصادی در کشور اشاره نمود و افزود: انواع و اقسام لبنیات تولیدی ایران به کشور های مختلف از جمله امریکا صادر می گردد،  در حوزه آبزیان در سال 96  بیش از ۲۷ هزار تن میگو و صد ها تن ماهیان پرورشی مثل ماهی قزل‌آلا صادر گردید.

 وی گفت: اعتقاد بر این است که در استان های مرزی  از جمله استان فارس که محل رفت و آمد تجار بزرگ  از کشور همسایه می باشند با رایزنی و دیدارهای دیپلماتیک استانداران ، زمینه صادرات بیش از پیش محصولات دامی، طیور و آبزیان تولیدی کشور جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورها فراهم گردد.تا بدین وسیله جنگ روانی دشمن را با رونق اقتصادی و افزایش تولید در کشور بی‌اثر کنیم.

این گزارش افزود: نشست دو روزه شوراي هماهنگي مديران دامپزشكي سراسر كشور در شهرستان شیراز روز پنج شنبه 20 اردیبهشت به کار خود پایان داد.