معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ازآغاز برداشت چغندرقند پاییزه در این استان خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری استان فارس با سطحی بالغ بر هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه مقام دوم در بین استان های کشور را داراست که پیش بینی می گردد حدود 50  هزار تن چغندر قند پاییزه از این مزارع برداشت شود.

محمد صادقی گفت: برداشت این محصول از شهرستان قیر و کارزین.در تاریخ 23 اردیبهشت ماه آغاز شد و تاآخرین برداشت در شهرستان داراب و به مدت تقریبا یک ماه ادامه خواهد داشت که برداشت با استفاده از کمباین مدرن در سال جاری در دستور کار قرار گرفت و چغندر قند پاییزه برداشت شده از مزارع استان به کارخانه قند شهرستان های مرودشت وفسا تحویل می گردد.

وی با اشاره به اینکه زراعت پاییزه چغندرقند از راهکارهای تثبیت اشتغال کشاورزان در بحران خشکسالی است، افزود: کاهش ٥٠ درصدی مصرف آب در کنار کاهش هزینه های تولید در واحد سطح از مزایای کشت چغندرقند در پاییزاست.

او تصریح نمود: در کشت بهاره چغندر قند به ازای هر مترمکعب مصرف آب، ۷۴۰ گرم شکر تولید شده و این در حالی است که در کشت پاییزه چغندر قند به ازاء مصرف یک متر مکعب آب بیش از ١٤٠٠ گرم شکر تولید می گردد.

این مقام مسئول اضافه نمود: نشاکاری در زراعت چغندرقند باعث کاهش ٤٠ درصدی مصرف آب، کاهش مصرف بذر و سایر هزینه‌های تولید می‌شود، امسال برای اولین بار و به صورت آزمایشی کشت نشایی چغندر قند در شهرستان قیر وکارزین انجام شد و در سال آینده توسعه کاشت نشایی این محصول در دستور کار قرار گرفته است.

او اظهار داشت: کمک به کشاورزان ازطریق پرداخت یارانه بذر و آبیاری تحت فشاراز جمله مساعدت های سال جاری سازمان جهاد کشاورزی در جهت توسعه این محصول بوده است و اضافه نمود: چغندر قند بهاره از جمله محصولات پرآب بر است که با توجه به خشکسالی های اخیر هر ساله با کاهش سطح زیر کشت مواجه گردیده و انتظار می رود با توجه به درآمدزا بودن  این زراعت و کاهش مصرف آب زمینه برای توسعه کشت چغندر پاییزه فراهم گردد.