ایانا-فارس، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت :از اقبال روز افزون کشاورزان از سامانه های نوین آبیاری در سطح استان فارس به دلیل مشاهده نتیجه استفاده از این سامانه ها در ارتقای بهره وری آب خبر داد.

محمد مهدی قاسمی افزود: اعتبار ملی جهت اجرای روش های نوین آبیاری در سطح 70 هزار هکتار به استان فارس تخصیص داده شده است.

وی در بازدید از آبیاری به روش تیپ در مزرعه 75 هکتاری گندم گفت: در گذشته این باور غلط وجود داشت که  امکان اجرای آبیاری نوین در مزارع گندم و جو نیست، امروز این مزرعه به عنوان نمونه از حدود 16 هزار هکتار مزارع مشابه، نشان دهنده افزایش قابل توجه بهره وری از آب در کنار افزایش عملکرد ، با اجرای روش های نوین آبیاری است.

او اضافه نمود: یکنواختی پخش آب، کاهش استرس کم آبی و راحتی انتقال کود و مواد مغذی به گیاه از مزایای استفاده از شیوه های نوین آبیاری است. که با اجرای آبیاری قطره ای و آبیاری نواری که "تیپ"  نامیده می شود، تمام مزارع و محصولات از این مزایا بهره مند می گردند.

گفتنی است: روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مزرعه گندم 75 هکتاری واقع در شهرستان مرودشت بازدید نمودند، در این مزرعه که به روش تیپ آبیاری می شود آخرین مرحله آبیاری در حال انجام بود. در این مزرعه رقم چمران 2 پرورشی و مادری و رقم سیروان مادری تولید می شود که هم اکنون در مرحله خمیری است و با اجرای روش تیپ ارتقای بهره وری آب کاملا مشهود است.