"ماهیت قارچ خوراکی در هیچ شرایطی از خوراکی به سمی تغییر نمی کند."

مجید پاکاری با اشاره به نظارت کارشناسان بهداشت و جهاد کشاورزی بر مراحل پرورش، برداشت و بسته بندی قارچ‌های صنعتی خاطر نشان کرد: ماهیت این قارچ‌ها در هیچ شرایطی از خوراکی به سمی تغییر نمی کند و شهروندان می توانند با اطمینان از سلامت این قارچ ها، آن‌ها را استفاده کنند.   

وی افزود: در حال حاضر استان فارس با ۳۰۸ واحد تولید قارچ و تولید سالانه بالغ بر ۱۱ هزار تن قارچ خوراکی، ۱۰ درصد تولید کشور و رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.   

این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۶ درصد واحد‌های تولید قارچ فارس بر پرورش قارچ دکمه‌ای متمرکز شده اند، افزود: این واحد‌ها قارچ‌های تولیدی خود را علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند.   

پاکاری افزود: قارچ یک پروتیین گیاهی و سرشار از انواع ویتامین ها، املاح، فیبر و پروتئین است که در صورت اطمینان از سلامت و بهداشتی بودن آن، می تواند جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده ها داشته باشد.

در همین راستا و طی بازدید از بزرگترین کارگاه تولید قارچ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به مسمویت های ناشی ازمصرف قارچ در هفته های اخیر، گفت: این مسمویت ناشی از مصرف قارچ کوهی سمی بوده که این قارچ ها همزمان با فصل بهار و به صورت خود رو در باغ ها، جنگل‌ها و مراتع رشد می کنند و تشخیص سمی بودن آن‌ها بسیار دشوار و تنها در آزمایشگاه‌های مجهز امکان پذیر است.

مجید اختری گفت : قارچ های صنعتی در شرایط کاملا استاندارد و تحت نظارت کارشناسان بهداشت و جهاد کشاورزی تولید و بسته بندی می شوند و کاملا از هرگونه مسمومیتی عاری هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت این محصول غذایی، شهروندان از قارچ های بسته بندی با اطمینان خاطر در سبد غذایی خود استفاده نمایند و ازمصرف هر گونه قارچ خودرو خودداری نمایند.

 در این بازدید مدیر کارگاه با اشاره به صادرات قارچ های تولیدی به کشورهای خلیج گفت: صادرات با اخذ مجوزهایی از نظر سلامت صورت می گیرد و افزود: این قارچ ها از نظر سلامت و باقی ماندگی حدود  145 نوع سم و فلزات سنگین مورد آنالیز قرار می گیرد و قارچ عرضه شده به بازار داخلی نیز از همین قارچ های صادراتی و کاملا سالم است.