مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی ایران گفت: به منظور تسهیل در امر توسعه گلخانه ها 11 هزار هکتار از اراضی کشور آماده واگذاری برای احداث گلخانه ها است.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، علیرضا بزرگی در همایش نقش انجمن ملی گلخانه سازان ایران در توسعه گلخانه های کشور با بیان اینکه صنعت گلخانه ای ایران با چالش هایی مواجه است، تصریح کرد: احداث گلخانه گران تمام می‌شود و از سرعت کندی برخوردار است. واگذاری زمین با قیمت کارشناسی و قسطی می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

این مقام مسئول با انتقاد از اینکه مردم را تشویق می کنیم برای سرمایه گذاری در حوزه گلخانه اما یک عالم موانع جلوی راهش می گذاریم، اظهار کرد: گلخانه سازان ما نیز خودشان را برای یک حرکت بزرگ ملی گلخانه سازی آماده نکرده اند، ما باید برویم به سمت انبوه سازی، ارزان سازی با انبوه سازی ممکن می شود.

او با بیان اینکه عقیده دارد برای رفع چالش ها گلخانه سازها باید خود صاحب صنایع باشند، ابراز کرد: باید به آن سمت برویم که گلخانه سازان برای کاهش قیمت تمام شده گلخانه ها در صنایعی مانند لوله سازی ها و بخش هایی از پتروشیمی ها حضور و در مالکیت آنها سهم داشته باشند.

وی به موئلفه دیگر برای ارزان سازی گلخانه ها نیز اشاره کرد و افزود: برای شکاندن قیمت گلخانه و ارزان سازی، ورود تکنولوژی و فناوری های نو بسیار مهم است؛ با تکنولوژی جدید یا بعضا تغییر نگاه به آن این هدف حاصل می شود. اگر ساخت گلخانه ارزان شد سرمایه گذار می‌آید، محصول تولید می شود، اشتغال افزایش می یابد و آب ذخیره می شود.

به گفته بزرگی؛ شرکت شهرک های کشاورزی ماموریت ویژه خود را تسهیل در سرمایه گذاری توسعه گلخانه ها قرار داده است که یک بخشی از آن موضوع مجوزها است.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با اشاره به اینکه بازرگانی محصولات گلخانه ای موضوع بسیار مهمی است، بیان کرد: در این شرکت ما در حال تاسیس یک شرکت بازرگانی هستیم تا بتوانیم نیازهای اولیه از بستر های کشت، بذور، سم، کود و صادرات محصولات را مدیریت و نیاز ها را برآورده کنیم.

بزرگی با بیان اینکه شرکت شهرک های کشاورزی ایران تنها سازمان توسعه ای بخش کشاورزی کشور است، اضافه کرد: ما وظیفه داریم برای توسعه به خصوص در شهرک ها و مگا پروژه ها با اولویت شهرک‌های شیلاتی و گلخانه‌ای در خدمت سرمایه‌گذاران این بخش باشیم.