رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پتانسیل بستر سازی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور برزیل در استان فارس وجود دارد، گفت: ما می توانیم استارت تبادل کالا و تراز تجاری را از استان فارس شروع کنیم.

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، محمدجواد عسکری در نشست با وزیر کشاورزی برزیل در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان اظهار کرد: استان فارس به دلیل تنوع اقلیمی و چهارفصل بودن ظرفیت و قابلیت های منحصر به فردی را دارد و محصولات متنوع ارگانیک در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دنبال تولید محصولات ارگانیک است، افزود: بزرگترین انجیرستان ارگانیک دیم دنیا و بزرگترین دشت گل محمدی دیم دنیا در استان فارس قرار دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز دنیا به دنبال استفاده بهینه و مطلوب از گیاهان دارویی است، تصریح کرد: استان فارس در تولید گیاهان دارویی کشور و منطقه خاورمیانه جایگاه اول و در تولید شیرین بیان رتبه اول دنیا را دارد.

عسکری؛ به ظرفیت های علمی استان فارس نیز گریزی زد و اظهار کرد: در حوزه های مختلف در علوم کشاورزی متخصصین متبحر و دانشمندی داریم که می توانند کمک شایانی در بحث تولید محصولات کشاورزی در برزیل داشته باشد و آمادگی اعزام نیرو در حوزه تخصصی بخش کشاورزی را به کشور برزیل داریم.

وی تولید کود اوره را از دیگر پتانسیل های استان فارس برشمرد و ابراز کرد: کشور برزیل به جد نیازمند این محصول است.

به گفته عسکری؛ در بحث تهاتر کالا و تراز تجاری درحوزه های مختلف اعم از اوره، میعانات گازی، مشتقات نفتی و نفت خام همچنین خشکبار شامل پسته، خرما، انجیر، کشمش، مویز و انار می توانید به راحتی صادر کنیم و ارزش افزوده خوبی در این زمینه خواهد داشت.

او بیان کرد: پیشنهاد می شود که اتاق بازرگانی ایران و برزیل و همچنین اتاق تعاون استان فارس در راستای اعزام تجار به کشور برزیل درقالب برنامه زمانبندی  شده و هدفمند اقدام کنند.

عسکری با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی نیز به طور خاص دپیلماسی پارلمانی اقتصادی دنبال می شود، گفت: جدا از فعالیت دولت ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی، تلاش می‌کنیم در این راستا به حوزه توسعه تجارت کمک کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور وزیر کشاورزی و سفیر برزیل در استان فارس، اظهار کرد: از ابتدای تحریم ها کشور دوست و همراه برزیل در کنار ما بوده است و علاوه بر دولت، فضای پارلمانی همراهی دارد.