افزایش بهره‌وری در واحدهای مرغداری با اجرای اتوماسیون هوشمند

 مجتبی دهقان‌پور در دومین نشست شورای کشاورزی استان فارس ابراز کرد: تفکر سنتی در پرورش و مصرف بیشتر نهاده و سوخت، کمبود ابزار مدیریتی و کنترلی، خطاهای انسانی، فرسودگی و خرابی تجهیزات سالن پرورش طیور، بروز بیماری‌ها و افزایش هزینه درمان و عدم دسترسی سریع و به موقع در زمان بحران از جمله مشکلات صنعت مرغداری است.

به گفته وی؛ سیستم کنترل تهویه، فشار هوا،گرمایش، سرمایش و رطوبت سالن؛ کنترل روشنایی، دان‌دهی، مصرف آب و وزن مرغ، سیستم محافظ امنیتی، اعلام هشدار و مانیتورینگ از جمله امکانات و مزایای اجرای اتوماسیون است.

او با اشاره به اینکه کاهش ضریب تبدیل و افزایش میانگین وزن، کاهش تلفات، مصرف سوخت، مصرف دارو، خرابی تجهیزات، خطاهای انسانی و قیمت تمام شده مرغ از جمله نتایج استفاده از اتوماسیون هوشمند و مانیتورینگ است، اظهار کرد: بهبود مدیریت و سود آوری، صرفه‌جویی در تخصیص یارانه دستیابی به آمار و اطلاعات به منظور برنامه ریزی برای مدیریت بهتر و تولید از دیگر نتایج اجرای طرح مذکور است.

وی؛ امکان گزارش‌گیری لحظه‌ای از سالن‌های فعال بر اساس سن و وزن مرغ، پیش بینی نیاز و تنظیم بازار و اطلاع از بیماری‌ها و اعمال قرنطینه سریع و پیشگیری از همه گیری از دیگر نتایج است.

به گفته دهقان پور؛ جمع کل بهره وری از اجرای طرح مذکور در مرغداری های استان فارس 2374.5 میلیارد ریال است.

دهقان پور با بیان اینکه هزینه تجهیز یک سالن به اتوماسیون هوشمند و مانیتورینگ   1600 میلیون ریال است که پیشنهاد می‌شود دولت ۴۰ درصد این مبلغ را به صورت یارانه‌ای به هر سالن پرداخت کند، بیان کرد: برنامه جهاد کشاورزی هوشمندسازی سالانه ۵۰۰ سالن مرغداری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: ۲۴۰۰ سالن مرغداری در این استان وجود دارد که در حال حاضر ۲۷۰ سالن هوشمند شده است.