طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی در مجلس تدوین شد

جعفر قادری در نشست با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر تعیین تکلیف باغ شهرهای شیراز تصریح کرد: تلاش ما در مجلس این است که بتوانیم هم خلاهای قانونی را پر کنیم و در همین راستا طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی تهیه شده است.

او با تشریح محدودیت‌های اظهار کرد: با وجود وضعیت آب، تحریم‌ها، خشکسالی و در کنار آنها خرد شدن اراضی و تغییرات کاربری راه حل‌های جدیدی باید ایجاد کرد تا بتوان با شرایط جدید روبه‌رو شد و با تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان باید بتوان از تغییرات الگوی کشت و ورود هلدینگ‌ها برای جبران خسارت ناشی از محدودیت‌های مذکور استفاده کرد.

وی با تاکید بر حفظ امنیت غذایی و خودکفایی در حوزه کشاورزی تصریح کرد: تولیدکنندگان بزرگ باید بتوانند از سرمایه اعتباری خود در گرفتن تسهیلات استفاده کنند و زنجیره‌های ارزش و تولید محصولات جدید و مورد نیاز بازار صادرات، توسعه  پیدا کند. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به صرف سودآوری برای بهره‌بردار سرمایه‌های طبیعی کشور را هدر داد، گفت: اجبار کشاورزان به نظارت کارشناسان کشاورزی باید صورت گیرد تا کشت بعضی از محصولات با نیاز آبی بالا هر چند هم که سود آور باشند متوقف و یا با برنامه‌ریزی کشت شود و از کشت‌های جدید و متناسب با وضعیت آبی و خاکی کشور استفاده شود. 

قادری با تاکید بر وجودسرمایه‌گذاران بزرگی که در استان وجود دارند اما در کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند، ابراز کرد: منابع مالی برای طرح‌ها محدود است اما جا برای کار هست برای مثال در طرحی که در کمیسیون جهش تولید مطرح شده است رتبه‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌ها انجام می‌شود و تسهیلات براساس اعتبار داده می‌شود.

  استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار جهاد کشاورزی   

وی افزود: جهاد کشاورزی نیاز دارد از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کند و شرکت‌های دانش‌بنیان را در کنار خود تقویت کند و از این طریق وارد حوزه‌های جدید و مختلف شود. پارک‌های علم و فن آوری و تولید محصولات جدید محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنند، اجرای کشت‌های قراردادی و توسعه صنایع تبدیلی ترغیب کشاورز برای تولید را بیشتر می‌کند. 

قادری همچنین از مطرح کردن طرح استفاده از پساب‌ها به جای آب تصفیه شده برای صنعت خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با این طرح بخش بسیار بزرگی از آب استان حفظ و از پساب‌ها  استفاده بهینه می‌شود. 

  تلاطم در بازار فروش از دغدغه های گلخانه داران  

ذبیح‌الله  سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شیراز نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در بخش کشاورزی به  تشریح مسائل و مشکلات این بخش پرداخت و اظهار کرد: علی‌رغم وضعیت  قابل قبول شهرستان شیراز نسبت به سایر شهرستان‌های استان در رابطه با نزدیکی به پایانه‌های صادراتی، بازارهای فروش داخلی و دارا بودن شهرک بزرگ صنعتی، با توجه به اولویت ها و سیاست‌های سازمان در راستای توسعه محیط‌های کشت کنترل‌شده،  تلاطم بازار فروش از جمله مشکلات تولیدکنندگان این صنف است.

وی گفت: هزینه‌های تولید و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی مشکلاتی را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند که سودآوری را برای کشاورزان کم می‌کند. 

سیروسی افزود: شهرستان شیراز با 103 واحد مرغداری فعال و  تولید ماهانه بیش از یک میلیون قطعه جوجه‌مقام اول تولید مرغ  را در استان دارد و همچنین با تولید بیش‌از 3 هزار تن گوشت و  دارا بودن 300  هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین در زمینه تولید گوشت قرمز نیز جزو شهرستان‌های اول استان است اما متاسفانه هزینه‌های تولید و تامین نهاده، دامدار و کشاورز را به سمتی می‌کشاند که از چرخه تولید خارج شوند.

وی با بیان اینکه 105 واحد صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان شیراز وجود دارد که 65 واحد آن با ظرفیت تولید 500 هزار تن و 3 هزار نفر اشتغال فعال هستند، گفت: در صورت حذف یارانه‌های کشاورزی تامین مواد اولیه این واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی با مشکل روبرو می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به اعتبارات دولتی مبادله‌شده با اوراق  خزانه در طرح‌های کشاورزی عنوان کرد: هیچ پیمانکاری حاضر به انجام این کار نیست  و این در حالی است که در این شهرستان حدود 60 درصد سطح زیر کشت اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری است و نیاز به ترمیم و تمدید دارد. 

سیروسی گفت: امروز کشاورزی محور استقلال و توسعه و عامل ایجاد اشتغال در مملکت است همان‌طور که می‌دانیم بزرگ‌ترین معضل ما در کشور اشتغال و توسعه است و این اتفاق با نظر کارشناسانه به فعالیت‌های کشاورزی می‌افتد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از معضل بسیار بزرگ باغ‌شهرها در شهرستان سخن گفت و افزود: حفظ کاربری اراضی در اولویت فعالیت‌های این مدیریت است و سرمایه‌های ملی که در ساخت‌وساز این باغ شهرها به کار برده شده‌ است و استفاده عده‌ای سودجو از این وضعیت جهاد کشاورزی را در تنگنا قرار داده‌ است. 

وی از نماینده مردم این شهرستان در مجلس خواست که با پیگیری و قوانین موجود بالادستی دستگاه‌های نظارتی و تلاش برای رفع نواقص در قوانین موجود در بخش کشاورزی کمکی به حل معضلات این بخش کند.