سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری سامانه صدور گواهی بهداشت نهال راه اندازی شده است،گفت: فارس با صدور 97 فقره گواهی از طریق سامانه مذکور در کشور پیشرو است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی با بیان اینکه تاکنون گواهی بهداشت نهال به صورت دستی صادر می شد، اظهار کرد: از این پس تولیدکنندگان مجاز نهال می توانند گواهی بهداشت نهال تولیدی خود را از طریق سامانه پایش عوامل خسارتزای گیاهی، گواهی بهداشت نهال درخواست نمایند.

به گفته وی؛ با راه اندازی سامانه مذکور امکان نظارت دقیق تر بر تولید نهال های سالم و تسریع در فرآیند صدور گواهی بهداشت گیاهی نهال فراهم شده است.

عباسی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از انتشار آفات و بیماری های گیاهی به طور خاص عوامل خسارتزای گیاهی قرنطینه ای، نهال ها و اندام های تکثیری تولید شده در مراکز تولید نهال و اندام های تکثیری دارای مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، از زمان کشت تا زمان جابجایی نهال تحت نظارت کارشناسان حفظ نباتات  محل تولید قرار گرفته و در صورت عاری بودن از آفات و بیماریها  گواهی بهداشت گیاهی نهال صادر می شود.

او تصریح کرد : در سال گذشته  برای بیش از ۹۶۰هزار اصله نهال تولیدی گواهی بهداشت سلامت نهال صادر شده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: توصیه می شود باغداران به منظور احداث باغ های اقتصادی و پر بازده، نهال های شناسه دار را از نهالستان های مجوز دار که تحت نظارت کارشناسان حفظ نباتات قرار دارند، خریداری کنند.