تلاش برای توزیع نهاده های دام در سیستم پاک

 مجتبی دهقان پور در نشست بررسی مسائل و چالش های دامداران این استان که با حضور محسن ربانی زاده معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری، تعدادی از مدیران مرتبط با حوزه دامپروری و جمع کثیری از نماینده گان دامداران برگزار شده بود، تصریح کرد: به کار گیری سامانه سپند برای اولین بار در استان فارس با هدف شفاف سازی توزیع نهاده ها بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر یک واحد دامداری از حجم فعالیت و تولید خود کاسته باشد و نهاده ها را بر اساس قبل دریافت کند، مصداق تخلف است، اظهار کرد: با رصد همکاران بخش نظارتی و در صورت تائید موارد از این دست با متخلفین برخورد می شود.

دهقان پور با اشاره به اینکه تعدیل قیمت های محصولات لبنی به دلیل نوسانات قیمت نهاده های دامی در دستور کار وزارتخانه جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی مرجع تصمیم گیری در این خصوص نیست و مراجع دیگری مانند شورای اقتصاد و کارگروه تنظیم بازار کشوری نیز در این امر دخیل هستند.

وی به موضوع آزاد سازی صادرات دام زنده نیز اشاره و بیان کرد: در سال گذشته در یک بازه زمانی صادرات دام آزاد شد و 5 هزار راس دام زنده از سهمیه 46 هزار راسی مجاز برای کل کشور از استان فارس بارگیری و صادر شد که به دلیل برخی فشار ها و تکانه ها این روند متوقف شد.

او با اشاره به اینکه افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان بر افزایش نرخ نهاده های دامی اثر گذار بوده است، عنوان کرد: افزایش قیمت نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت محترم گریز ناپذیر بود زیرا که باید شرایط تولید گندم توسط کشاورزان نیز مد نظر و توجه قرار می گرفت.

عوامل گوناگون برچالش های دامداران اثر گذار است

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه انعکاس موضوعات و چالش های پیش روی دامداران استان به مقام عالی وزارت را به طور مستمر و ویژه دنبال می کند، گفت: در حال حاضر با برخی محدودیت ها مواجه ایم که به هم مرتبط هستند و بر چالش های حوزه دام اثر گذارند.

دهقان پور با ارائه این پیشنهاد که از طرف دامداران نمایندگانی انتخاب شوند تا به طور منظم جلسات مشترک برگراز شود، اضافه کرد: آماده دریافت منظم مشکلات دامداران در امر تولید هستیم تا آنجایی که می توانیم کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی برای نهاده های دامی تا شهریور ماه تامین شده است، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از برخی از رانت ها فرآیند تخصیص و آزاد سازی ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی پیچیده و طولانی شده است از طرفی عدم بارگیری نهاده از اسکله دریای سیاه به دلیل جنگ اوکراین از دلایل تاخیر در آزاد سازی نهاده ها است.

او با بیان اینکه خشکسالی های وسیع در سطح جهان اتفاق افتاده و برخی کشور ها در حال ذخیره گسترده نهاده هایی ماننده گندم هستند، ابراز کرد: نوسانات قیمت های نهاده ها و روند افزایش آن منحصر به کشور ایران نیست و در بسیاری از کشور های اروپایی نیز شاهد آن هستیم.