در این دیدار که در آستانه روز جهاد کشاورزی صورت پذیرفته بود قاسمی اظهار کرد : گرامی می داریم یاد و خاطره شهدای جهاد کشاورزی که برای حفظ امنیت کشور و دفاع از میهن عزیز اسلامی از جان خود گذشتند و کلیه کسانی که ایثارگرانه تلاش نموده اند تا امنیت غذایی کشور برقرار باشد.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و دستگاه های وابسته به آن وظیفه و مسئولیت های بسیار زیادی را درعرصه های گسترده ای و در بین سایر دستگاه های اجرایی به عهده دارد که از جمله می توان به عرصه های زمین و منابع طبیعی تا عرصه های عشایر استان فارس اشاره که در عرصه جنگل , گسترده ترین عرصه جنگل کشور و نیز با بیشترین تعداد عشایر، قطب عشایر کشور محسوب می گرددو نیز مسائل دامپزشکی و  حوزه تعاونی های روستایی که خود عرصه های دیگری محسوب می شوند. قاسمی در ادامه سخنانش گفت:در خود سازمان جهاد کشاورزی  نیز مباحثی نظیر تولیدات گیاهی اعم از زراعت های مختلف نظیر، گندم، جو، ذرت و حبوبات، انواع باغات از مرکبات، میوه های سردسیری و گرمسیری تا مسائل مرتبط با آب و خاک، صنایع تبدیلی تکمیلی، بازار و بازار رسانی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و...دنبال می شود و از دیرباز کشاورزی استان فارس قطب تولید محصولات کشاورزی محسوب شده و می شود و به طور کلی حدود ده درصد تولیدات کشور با رقمی معادل ده میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.  

وی تصریح کرد : وظیفه ما حمایت، هدایت و نظارت بر تولید این محصولات کشاورزی و سیاست گذاری است و زحمت اصلی را کشاورزان انجام می دهند و البته  رسیدن به این جایگاه ها،رتبه ها و پیشتازی در خیلی از امور نتیجه تلاش ها و پیگیری های کارشناسان،محققان، دست اندرکاران و متولیان این حوزه نیز می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنانش به رتبه های این استان در تولید محصولات کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: در باغبانی با 15 درصد تولیدات کشور رتبه اول، در زراعت رتبه دوم، در تولیدات امور دام رتبه چهارم کشور را داریم، در صنایع تبدیلی و تکمیلی رتبه دوم  و در خیلی از محصولات خودکفا هستیم و یا اخیرا مثل تخم مرغ به خودکفایی رسیده ایم

 قاسمی در ادامه گفت : در پی خشکسالی های اخیر چالش هایی گریبانگیر بخش کشاورزی شده است که مهمترین آن بحث کم آبی است و با توجه به اینکه 80 درصد فعالیت ها در کشاورزی وابسته به آب زیر زمینی است، بالطبع خشکسالی ها باعث بیلان منفی برداشت از منابع آب زیر زمینی شده اند و این وابستگی قطعا برای کشاورزی زحمات و دردسرهایی ایجاد کرده که سعی بر این بوده تا با اتخاذ راه کارهای فناورانه به مقابله با بحران خشکسالی پرداخته شود که از جمله راهکارها،  ترویج و توسعه آبیاری تحت فشار است که در این راستا تجهیز کلیه اراضی ای که با آبیاری غرقابی مشروب می شوند، به آبیاری مدرن و نوین از برنامه های پیش رو است به نحوی که سقفی برای اجرای آبیاری تحت فشار نداریم و دولت  با اعطای 85 درصد یارانه بلاعوض در اجرای آّبیاری تحت فشار مشارکت می کند و در حال حاضر فارس رتبه اول کشوری در اجرای سامانه نوین آبیاری را دارد و به حمدالله برای اولین بار رکورد میزان آّبیاری تحت فشار شکسته شد و به بالغ بر24 هزار هکتار در سال گذشته رسیدیم و در سال جاری هدف گذاری 70 هزار هکتاری داریم و امیدواریم با همکاری شرکت های مشاوره، پیمانکاران و همکاران در مدیریت آب و خاک و شهرستان ها به این سطح دست یابیم.                                                      

 وی افزود: با توجه به آب محور بودن  همه برنامه ها, توسعه گلخانه ها در دستور کار قرار گرفته و چون محور تمام استراتژی ها آب هست از بذور مناسب جهت کاهش مصرف آب  تا توسعه گلخانه در جهت افزایش بهره وری  10 تا 15 درصدی از آب در دستور کارمان است و در حال جایگزین نمودن 80 هزار کشت سبزی و صیفی به  7 هزار هکتار گلخانه هستیم و البته به دلیل این که فضای کسب و کار گلخانه در استان فارس هنوز جا نیفتاده به توفیقی که در پی آن بودیم دست نیافته ایم ، اما با تسهیلات در نظر گرفته شده و شیوه هایی که اتخاذ شده شروع خوبی در توسعه گلخانه ها داریم و امیدواریم به چشم انداز خوبی که در این حوزه متصور شده ایم، دست یابیم.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در قسمت دیگری از سخنانش گفت: طی 5-6 سال اخیر به بذر به عنوان مهم ترین نهاده تولید با توجیه 40 درصدی تولید، توجه شده است و البته این توجه تمام نشده و هنوز خیلی نیاز داریم که در این حوزه ها بتوانیم اقدام موثری که آرمان و هدفمان هست به انجام برسانیم.

وی در ادامه یادآور شد مهم ترین رویکرد ما  بحث علمی ، فنی و مهندسی کردن کشاورزی است و توسعه دانش و آموزش کشاورزان با شیوه های نوین و مجهز شدن به علم روز در دستور کارمان است و در همین راستا طرح نظام نوین ترویج در سطح کشور و در استان فارس به عنوان یکی از استان های پیشرو در حال اجرا داریم ضمن این که با استفاده از ظرفیت محقیقن و مرکز تحقیقات و آموزش خوبی که در استان هست و بیش از ۱۰۰ عضو هیئت علمی دارد و از کارشناسان زبده و متبحری نیز برخوردار هست امیدواریم بتوانیم کشاورزی را به سمت علمی، فنی و مهندسی شدن ببریم.    

این مقام مسوول افزود: در همین راستا عرصه کشاورزی استان به پهنه های 2500هکتاری تقسیم شده و  یک کارشناس مروج پهنه مسئولیت تمام فعالیت های مختلف  آن پهنه اعم از زراعت، باغبانی، اموردام و...را پیگیری و دنبال می کند و بدین ترتیب ضمن برقراری ارتباط موثرتر، آخرین یافته های علمی به مزرعه انتقال یافته و مسائل و مشکلات مردم پیگیری می شود.

 وی تصریح کرد:با فنی و مهندسی کردن کشاورزی،  علی رغم خشکسالی های اخیر و کاهش سطح زیر کشت گندم، با افزایش بهره وری میزان تولید کاهش پیدا نکرد. که این مهم با استفاده از بذور مناسب، کوددهی به موقع و مبارزه به موقع با آفات, تهیه بستر مناسب و مکانیزاسیون بهتر محقق شد.

قاسمی تاکید کرد: انجام کلیه امور برنامه محور بوده به عنوان نمونه در صنایع , سند استراتژی صنایع، شیلات سند توسعه شیلات،وجود دارد و وظایف هر کسی تا حدودی مشخص است و اگر الزامات برنامه ها محقق شود به اهدافی که در اسناد تبیین و نوشته شده خواهیم رسید وتلاش همه همکاران ما در مجموعه خانواده بزرگ جهاد کشاورزی اعم از تحقیقات و اجرا ، شرکت های پشتیبانی کننده این هست که بتوانیم اهداف را محقق کنیم.

 ما کماکان نیازمند راهنمایی، همکاری، همفکری هستیم و دست هر عزیزی که بتواند به ما کمک کند به گرمی می فشاریم و فکر می کنیم که کشاورزی فارس علی رغم اینکه پیشرو بوده طی سالیان متمادی و اقدامات فناورانه بسیار زیادی از کشاورزی فارس به کشاورزی کشور منتقل شده و الگو شده می تواند کماکان جایگاه رفیع تری را رقم بزند.

ظرفیت های کشاورزی فارس بابت اشتغال و سرمایه گذاری کماکان بسیار بسیار زیاد هست، هنوز در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی علی رغم زحمات زیادی که عزیزمان کشیدند فضای بسیار بسیار بزرگتری داریم که با گام برداشتن در این حوزه هم به تولید ، ارزش آفرینی، ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و جلوگیری از ضایعات محصولات کمک کنیم.

 تا رسیدن به جایگاه علمی هنوز فاصله زیادی وجود دارد که با کمک محققین و بهره مندی صاحبان علوم در پی حل مسائل مشکلات کشاورزان به عنوان بندگان خوب خدا، تولیدکنندگان هستیم.

 ارکان توسعه کشاورزی از توسعه روستایی می گذرد و از وظایفی که اخیرا به عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده، کمک به توسعه روستایی به اتفاق سایر دستگاه های ذی مدخل است.

در ادامه این جلسه آیت الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به حدیث از امام سجاد(ع) گفت: ماه مبارک رمضان فرصت های بسیار استثنایی را از نظر معنوی به ارمغان می آورد و در صحیفه سجادیه در دعای وداع ماه رمضان این گونه آمده است: ما کسي را وداع مي‌کنيم که رفتنش براي ما بسيارگران و سخت است و ما را غمگين مي‌کند.                        

وی در ادامه با قرائت آیه ای از سوره مبارک حشر اظهار داشت خداوند به مومنان خطاب کرده : از خدا بترسید و یک تعبیر تقوا خداترسی هست، خوف از خدا مسلما از نظر دینی مطلوب است و آنهایی که خدا را دوست دارند از خدا می ترسند. دوست داشتن و ترس از خدا با یکدیگر جمع می شود و ترس از خدا مسئله محوری است که باید در جامعه وجود داشته باشد.

امام جمعه شیراز افزود: تفکر به آنچه برای زندگی آخرت، از پیش می فرستیم، مسافرت به عالم آخرت را راحت تر خواهد کرد و تفکر در مورد مرگ مانع تلاش برای زندگی دنیوی نمی شود بلکه نشاط کار با تفکر در مورد قیامت تعطیل نمی گردد بلکه انگیزه افزایش پیدا می کند و باید به این فکر کنیم برای روز قیامت چه چیزی از پیش فرستادیم و خداوند کاملا آگاه هست که ما چه می کنیم.

وی در ادامه گفت:  خیلی از کارها ممکن است وجه قانونی داشته و از نظر قانونی صحیح باشد اما دقت شود که واقعی باشد.

وی در ادامه گفت: وزرات جهاد کشاورزی مجموعه گسترده ای است و بنده وظیفه خود می دانم از حجم قابل توجه کارهای خوب سازمان جهاد کشاورزی به مسبله  زمین خواری توجه بیشتری شود،  مقام عظمای ولایت در بخشی از سخنان خود به خصوص در زمان مدیریت فعلی آقای دکتر قاسمی که متدینین هستند تشکر کنم اما از باب این که می خواهیم حساب روز قیامت را پس دهیم در جهاد به عنوان ارگان انقلابی بایستی کار انقلابی شود یک افق بالاتر از این دیده شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنانش اظهار داشت: استان فارس از بسیاری جهات در کشور به دلیل تلاش شما در کشور اول است. اما توقع چیست؟ در کشور هلند با روزهای آفتابی کم درآمد حاصل از تولید گل چند برابر بیشتر از کشور ما هست. ایران منهای شرایط خشکسالی فعلی حاکم،  در بهترین شرایط اقلیمی، تعداد روزهای آفتابی،زمین حاصلخیز و شرایط ویژه جهت تولیدات کشاورزی دارد و اگرچه در برخی محصولات استراتژیک به خودکفایی رسیده ایم و اقدامات خوبی صورت گرفته است اما اقدامات ترویجی بیشتری و برنامه ریزی مناسب جهت تغییر الگوی کشت مناسب با شرایط خشکسالی بایستی صورت گیرد.

در هند سطح مورد نیاز یک محصول و سطح زیر کشت شده در سامانه ای قابل مشاهده جهت بهره برداران ثبت می گردد و کشاورزان در صورت مشاهده به سقف رسیدن کاشت یک محصول از کاشت آن صرف نظر نموده و محصولی جدید کشت می نمایند وج دارد در استان فارس نیز در فضای مجازی این برنامه ریزی و اعتمادسازی در جهت مدیریت کشت موثر صورت گیرد و بنابراین هنوز لازم هست که جهاد،جهاد باشد و نیاز به عمل انقلابی داریم و با روال اداری سایر ادارات این خلا پر نمی شود.                               

وی خاطر نشان کرد: مدیریت جهادی از سازمان جهاد کشاورزی و از این اداره صادر می شود . کار، اگر برای خودمان بود انقلابی نیست، اگر برای ملت بود بعد از مدتی متوقف خواهد شد و اگر برای خدا بود " مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد" ادامه خواهد داشت.

قدردان فرصت کار برای خدا  که در این مجموعه ها ایجاد شده است  باشید ، آن کس که کار برای خدا می کند، فراموش نخواهد شد و نام های ماندگار در تاریخ کشور باشید، در عالم بالا و پیش خدا بیشتر از سایر بنده ها بدرخشید.         

امام جمعه شیرازهمچنین تاکید کرد به مساله زمین خواری توجه بیشتری شود چرا که به فرموده مقام معظم رهبری زمین خواری ، یواش یواش شهد است کوه خواری.