مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مهار و ذخیره سازی قریب به 12 میلیون متر مکعب روان آب های ناشی از نزولات جوی در طول بارش های تابستانه اخیر توسط طرح های تغذیه مصنوعی خبر داد و گفت: بر اساس قانون بودجه ارزش اقتصادی این حجم از آب ذخیره شده 2360 میلیون ریال است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محمود رضا طباطبایی با اشاره به اثر بخشی اقتصادی طرح های کوچک تامین آب تصریح کرد: با این میزان آب ذخیره شده در دسترس امکان کشت حدود 2300 هکتار گندم با برآورد تولید بیش از ده هزار تن محصول، وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کنترل و ذخیره این حجم از نزولات جوی در نهایت می تواند 690 میلیارد ریال سود خالص به بخش کشاورزی استان فارس برساند، اظهار کرد: با توجه به محدودیت بودجه های استانی، این اعتبارات تکافوی اجرایی طرح های تامین آب نیست.

وی با بیان اینکه برای طرح های کوچک تامین آب با توجه به ماهیت آنها لازم است از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شوند، ابراز کرد: به نظر می رسد ردیف اعتباری طرح های کوچک تامین آب کشاورزی از محل منابع اعتبارات ملی می بایست احیاء شوند.

او با تشریح اینکه طرح های کوچک تامین آب طرح هايي هستند که با حجم عمليات محدود سازه ای و با مشکلات کم بتوانند با استحصال آب از منابع آب های سطحی و زير زمينی نياز تامين آب اراضی کشاورزی را برآورده سازند، افزود: از سال 1362 تا کنون تعداد 327 مورد طرح های کوچک تامین آب کشاورزی در استان فارس احداث شده است.

طباطبایی بیان کرد: طرح های مذکور شامل 48 سد مخزنی، هشت ايستگاه پمپاژ، 69 بند انحرافی و 202 مورد تغذیه مصنوعی اجرا شده است که در مجموع این طرح های تغذیه مصنوعی معادل 143 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی آب را دارد.