.

 

محمد مهدی قاسمی افزود: در  بررسی دلایل بیابانی شدن در "کنواسیون مقابله با بیابان زدایی ملل متحد(UNCCD ) "  عوامل انسانی از علت های بیابان زایی ذکر شده، که از بین عوامل انسانی، فقر از جنبه اقتصادی و فقر فرهنگی یکی از علت های اساسی است. در پی فقر مهاجرت هم شکل می‌گیرد مثلث مهاجرت ، فقرو بیابان‌زایی کنار یکدیگر قرار گرفته و روز به روز افزایش پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران از اولین کشورهایی است که منشور کنوانسیون را امضا کرده است، افزود: در این منشور مشارکت مردم در کمک به جلوگیری از بیابان‌زایی به عنوان مهمترین راهکار ارائه شده است.

قاسمی گفت: عوامل اقتصادی، اجتماعی و دخالت های انسانی اثرگذارترین پارامتر های هستند که در بیابان زایی نقش دارند و قضیه فقر اساسی ترین عامل هست. برای مثال قطع درختان بلوط در زاگرس یا فقر اقتصادی باعث نادیده گرفتن  محیط زیست و طبیعت بکرشده و یا فقر فرهنگی ، اطلاعاتی و آگاهی باعث  قطع اشجار گردیده است.

وی افزود: از راهکار های ارائه شده  در حوزه جلوگیری از بیابان زایی در جهان توسط دانشمندان  مشارکت مردم و برنامه ریزی با مردم نه برای مردم است.

او با اشاره به اینکه بومیان با عرق ملی، شناخت جغرافیایی و اقلیمی بیشتر،  کمک بزرگی در جهت جلوگیری از بیابان زایی خواهد داشت، افزود:  بایستی برنامه ریزی جهت جلوگیری از بیابان زایی از پایین به بالا صورت گیرد و با ایجاد تشکل و انجمن های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت زنان جوامع و کسانی که در سالیان متمادی در شرایط بسیار سخت تواتستند گذران عمرکنند در این مسیر گام نهاد.

قاسمی افزود: در جهت کاهش فشار بر منابع طبیعی بایستی جوامع را به لحاظ فکری و اقتصادی غنی و تقویت کنیم ، به طور مثال در عرصه کشاورزی، کشاورزان آبخور سد درودزن به دلیل نبود آب زمین ها را رها نموده که ادامه این روند باعث پدیده بیابان زایی می گردد، که بایستی ترویج روش های کشت جایگزین، آموزش  بهره برداری از زمین های موجود، همچنین افزایش اعتبارات در معیشیت جایگزین، افزایش آگاهی مردم و مشارکت دستگاه های ذی مدخل در جلوگیری از بیابان زایی در این منطقه ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این استان مقام اول جنگل کشور، عرصه های مرتعی با 122 هزار کیلومتر مساحت ضرورت حضور بخشی در جهت پیگیری مباحث علمی ضروری است که چند سالی است که دپارتمان محیط زیست و منابع طبیعی بوجودآمده که  در عرصه استان ما که استان وسیعی است بسیار کمک می کند. البته مباحث اجتماعی و فقر جوامع فراموش نشود.