به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری این استان که به ریاست استاندار برگزار شد، گفت: در حال حاضر واحدهای دارای پروانه بهره برداری و با زیرساخت ها و امکانات کامل تولید وجود دارد که به دلایل مختلف به صورت نیمه فعال و یا تعطیل است و با یک قرار داد رسمی تحت عنوان "پروانه قراردادی" به سرمایه گذار جدید واگذار می شود.

به گفته وی؛ پیشنهاد برون سپاری برای اولین بار از سوی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ارائه شد که در بقیه نقاط کشور هم پیاده سازی می شود و به نظر هم یکی از گزیدارها برای فعال کردن واحدهای راکد و نیمه راکد است.

دهقان پور با اشاره به اهمیت ایجاد پویایی در صنایع تبدیلی استان فارس تصریح کرد: در سال جاری بهره برداری از 52 واحد با ظرفیت 197 هزارتن در دستور کار قرار دارد.

او اضافه کرد: حدود 25 واحد غیرفعال و نیمه فعال در استان فارس وجود دارد و با سرمایه در گردش تخمینی 400 میلیارد تومانی  به جرگه تولید برگردانده می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از احداث صنایع کوچک مقیاس در این استان نیز سخن گفت و افزود: با توجه به اهمیت ضرورت جذب ماده خام و با هدف به حداقل رساندن ضایعات بخش کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، نیاز به سرمایه گذاری کمتر، ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش فاصله بین محل تولید ماده خام و فرآوری شده این صنایع راه اندازی و در حال توسعه است.

دهقان پور با اشاره به اینکه از دیگر رویکردها  احداث شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع تبدیلی است، بیان کرد: جواز تاسیس برای دو شرکت دانش بنیان  "تولید کود هیومیک اسید با استفاده از پسماند و ماده معدنی لئورنادیت" و "انواع خوراک دام و طیور بر پایه بقایای گیاهی" صادر شده است.

  جذب بالغ بر 5 میلیون تن ماده خام در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به افزایش جذب ماده خام به خطوط صنعت کشاورزی در پایان سال گذشته این استان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه میزان تحقق 119 درصد بود.

 وی به كسب رتبه دوم جذب ماده خام و ظرفيت ايجاد شده در صنايع كشاورزي در  سطح كشور در استان فارس نیز گریزی زد و گفت: تاکنون 925 واحد صنایع تبدیلی که مجوز خود را از این سازمان دریافت کردند و این واحدها سالانه با جذب بالغ بر پنج میلیون تن ماده خام، كاهش ضايعات حدود  720 هزار تن را دارند.

دهقان پور اظهار کرد: اشتغال زایی حاصل از فعالیت واحدهای مذکور 12 هزار و 108 نفری است.