به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، مجتبی دهقان پور پیش از ظهر امروز در همایش برنامه ریزی کشت شتوی سال زراعی جدید تصریح کرد: با اتخاذ یکسری تمهیدات در همین شرایط کنونی امسال میزان ریزش گندم از 3.1 درصد سال ما قبل به 2.6 درصد رسید.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال توانستیم 495 هزارتن گندم را تحویل مراکز ذخیره سازی دهیم، اظهار کرد: این در حالی است که حدود670 هزار تن تولید داشتیم، سال زراعی قبل از 720 هزار تن گندم تولیدی 510 هزار تن تحویل شده بود، یعنی امسال حدود 7 درصد کاهش گندم تحویلی داشتیم.

به گفته وی؛ این میزان از تولید گندم و ذخیره سازی آن در حالی محقق شد که حدود 77 هزار هکتار از اراضی پایاب سد درودزن با برآورد تولید قریب به 200 هزار تن گندم به دلیل عدم ذخیره سازی مطلوب آب از دست رفت. در شرایطی که 36درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش بارندگی داشتیم جزو استان های برتری هستیم که در تولید گندم نقش داشته ایم.

دهقان پور با بیان اینکه استان فارس علیرغم شرایط اقلیمی که بر آن مترتب است توانسته هنوز آن وضعیت تولید را حفظ کند، ابراز کرد: در تولید گندم استان خوزستان رتبه اول، استان گلستان دوم و استان کردستان با اختلاف حدود 4 هزار تنی با توجه به پراکنش و میزان بارندگی های مناسب که دارد رتبه سوم و استان فارس رتبه چهارم دارد؛ استان بعدی کرمانشاه است، به عبارت دیگر این پنج استان 52 درصد گندم کشور را تولید می کنند.

او با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل تر در کشت چغندر قند پاییزه که یکی از استراتژی ها و راهبردهای وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است میزان تولید در واحد سطح از 47 تن به 56 تن ارتقا پیدا کرد، افزود: این در شرایطی بود که متاسفانه وضعیت بارندگی کمتر بود و موضوع حاد تر آنکه تقریبا از بهمن ماه به بعد بارندگی نداشتیم.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته حدود 13 هزار هکتار کشت بر روی پشته در مزارع استان فارس انجام شده و امسال برنامه ریزی برای افزایش کاشت در سطح 20 هزار هکتار شده است، اضافه کرد: کشت روی پشته علاوه بر افزایش 20 درصدی در عملکرد تولیدی موجب صرفه جویی 20 درصدی مصرف آب در روش های آبیاری سنتی و 50 درصدی در روش های آبیاری تیپ شده است.

دهقان پور به موضوع کشت در اراضی لب شور نیز پرداخت و گفت: در سال زراعی گذشته به دنبال رفع محدودیت با استفاده از روش کاشت بودیم که با روش کشت در کف جوی یا کف کار یکی از افزایش عملکرد حدود  25 درصدی حاصل شده است. سال گذشته 39 هزار هکتار از اراضی لب شور کشت شد و امسال به 50 هزار هکتار خواهیم رساند.

او با اشاره به اینکه با تمهیدات جزئی و ریز می توانیم افزایش عملکرد داشته باشیم، تصریح کرد: امسال سه مرحله سرمازدگی داشتیم، در این شرایط نه تنها کاهش عملکرد نداشتیم بلکه افزایش عملکرد 12 درصدی در واحد سطح به دست آمد. استفاده از صد کیلوگرم اوره و 150 کیلوگرم اسیدآمینه در هر هکتار باعث برگشت 70 درصد از این مزارع شد.

وی به توسعه کشت مکانیزه به عنوان یکی از راهبردهای اساسی نیز پرداخت و افزود: اقدامات خوبی انجام شده، ضریب مکانیزاسیون 2.26 است که بالاتر از میانگین کشور است، به دنبال نوسازی ناوگان برداشت و ماشین آلات استان هستیم، بالغ بر 30 هزار تراکتور و 4 هزار کمباین داریم و در بحث برداشت معین 19 استان کشور هستیم که قابلیت خوبی به شمار می آید.

دهقان پور با بیان اینکه در سال گذشته 35 هزار هکتار کشت قراردادی انجام دادیم، 4156 بهره بردار مشارکت داشته اند و با یکسری محدودیت هایی مواجه بودیم، اظهار کرد: از این تعداد 3600 نفر گندم را تحویل دادند. ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان طلب ما از کشاورزانی است که کشت قراردادی انجام دادند. استان فارس در رنکینگ که انجام دادن حدود  70درصد تحویل دادند.