فارس پایلوت کشاورزی دانش بنیان در کشوربه گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ، عسکری با بیان اینکه کشور از نظر توسعه کشاورزی در بخش دانش بنیان ۴ در صد رشد داشته است افزود: بر اساس جدیدترین مصوبه مجلس قرار است ظرفیت ۳۸ هزار محقق و فارغ التحصیل بخش کشاورزی در حوزه دانش بنیان کشاورزی عملیاتی و اجرایی شود.
عسکری گفت: بر این اساس فارغ التحصیلان و محققان بخش کشاورزی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای دریافت مدرک دانشگاهی و یا هر گونه ارتقا باید علاوه بر گذراندن دوره عملی درمراکز تحقیقاتی، کار پژوهشی دانش بنیان در بخش کشاورزی ارائه دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم ازاجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌ها برای اولین بار در فارس خبر داد و افزود: در دومین سال اجرای این طرح در کشور، امسال استان فارس هم به جمع استان‌های مجری این طرح می‌پیوندد.
به گفته دهقان پور این طرح بر محصولات اساسی کشاورزی و استفاده حداکثری از آب سبز یا آب باران متمرکز است.
وی افزود: حمایت‌های بیمه‌ای از محصولات دیم ودر اختیار گذاشتن ادوات کشاورزی کاشت دیم با تسهیلات ۴ درصد در اختیار کشاورزان از بسته‌های حمایتی اجرای این طرح است.
کشت‌های قراردادی و شتوی زمستانی و تبادل نظر در مورد برنامه ریزی این کشت‌ها در سال زراعی حدید، محورر دیگر همایش کشت‌های زمستانه سال زراعی جدید بود.
دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه از ۳۰۰ هزارهکتار اراضی دیم استان، ۲۰۰ هکتار در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها قرار گرفته افزود، این طرح در ۱۴ شهرستان و برای کاشت ۱۰ محصول اجرا می‌شود.
دبیری گندم، جو، دانه‌های روغنی، چون گلرنک، کاملینا، گیاهان دارویی، چون خاکشیر، سیاهدانه، توسعه کشت چغندر پاییزه به جای بهاره را از جمله گیاهان کم آب بر مورد استفاده در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها عنوان کرد و افزود: این محصولات علاوه بر افزایش تولید سبب تغییر در تناوب کشاورزی خواهد شد.
وی پیش بینی کرد در صورت بارش‌های خوب در استان، امسال بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم در استان فارس خواهیم داشت.