معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: استفاده از بذور گواهی شده ی گندم به دلیل نقش اساسی در افزایش محصول، مقاومت به آفات و امراض و ارزش غذایی آن باید در اولویت استفاده ی کشاورزان باشد.

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس، حمید دبیری در دومین نشست ستاد زراعت محصولات شتوی این استان با تاکید بر اینکه بذور گواهی شده ابزاری مناسب برای تحقق امنیت غذایی، تأمین پایداری تولید و بهبود سریع کشاورزی است، تصریح کرد: بذور گواهی شده ی گندم به میزان کافی تامین شده و در دسترس است و برای هر کیلوگرم از آن حدود 30 هزار ریال یارانه تخصیص داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان راغب به استفاده از بذور خود مصرفی هستند، بیان کرد: بوجاری و ضدعفونی بذور خود مصرفی باید مورد توجه ی ویژه ی کشاورزان باشد. در صورت عدم انجام اقدامات مذکور مزرعه می تواند با امراض سیاهک و بروز علف های هرز تهدید شود.

دبیری با بیان اینکه توصیه به مصرف توام کود های فسفاته، پتاسه و ازته به دلیل تاثیر مثبت آن در مقاومت گیاه به تنش های محیطی از جمله سرمازدگی و خشکسالی است، اظهار کرد: با توجه به آمار ها در سال گذشته به دلیل افزایش مصرف کود های فسفاته و پتاسه علی رغم کاهش 17 درصدی سطح زیر کشت گندم در استان فارس تنها 6 درصد میزان تولید نسبت به سال قبل کمتر بود.

به گفته وی؛ بالاترین ذخیره ی کود فسفاته و پتاسه در بین استان های کشور در استان فارس وجود دارد از این رو مشکلی به لحاظ تامین و حمل این کود ها برای شهرستان ها جهت کشت گندم وجود ندارد.

او با بیان اینکه دستور العمل کشت قراردادی گندم ابلاغ شده و نرم افزار اندرویدی جهت عقد قرارداد از طریق سایت  gtc.ir در دسترس است، ابراز کرد: با این نرم افزار نیاز به مراجعه حضوری به جهاد کشاورزی نیست اما می بایست اطلاعات کشاورز از قبل در سامانه ی پهنه بندی ثبت شده باشد.