محمد مهدی قاسمی با اشاره به اینکه  انسان خلیفه الله بر روی کره خاکی و دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، افزود: پیاده‌سازی مدل تعالی در سازمان جهاد کشاورزی با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خدادادی، کشف و استفاده ازظرفیت‌های مغفول اطراف است.

وی افزود: دستیابی به تفکر و زبان مشترک در ارتقای کشاورزی و بسترسازی و ایجاد ظرفیت محرک  برای آیندگان با همت جمعی از دیگر دلایل پیاده سازی مدل تعالی دانست.

این مقام مسؤول بابیان این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند از بخش کشاورزی که تأمین کننده‌ی امنیت کشورش است، بگذرد، تصریح کرد: بخش عمده ی از اقتصاد کشور در اختیار کشاورزان بوده و از لحاظ  امنیت غذایی و اشتغال وابسته به کشاورزی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان کرد: ارتقا بهره‌وری، افزایش رضایت مردم، اولویت بندی و تمرکز بر فعالیت‌های کلیدی، آموزش و یادگیری، مشارکت ذی‌نفعان، نظام شایستگی و شایسته سالار از جمله اهداف کلان  این سازمان در سال جاری است.

قاسمی از دیگر اهداف کلان سازمان را آموزش مستمر مدیران، بهبود و به‌روز آوری زیرساخت‌ها سخت افزاری و نرم افزاری در جهت توسعه دولت، الکترونیک و هوشمندسازی به خصوص در ارائه خدمت، طراحی و بهینه‌سازی زنجیره ارزش کسب و کار جهاد کشاورزی استان در راستای طرح‌های توسعه‌ای، طراحی مدل شایستگی مدیران ستادی، شهرستان‌ها و مراکز خدمات و گسترش و ترویج فرهنگ تعالی سازمانی در کلیه واحدها  عنوان کرد.

او در پایان گفت: سازمان جهاد کشاورزی فارس به عنوان  سازمان جهاد کشاورزی پیشرو در کشور و یکی از معدود سازمان‌های دولتی است که در آذرماه سال 1395  در مسیر تعالی گام نهاد و در سال گذشته در پانزدهمین همایش تعالی سازمانی موفق به دریافت "گواهینامه 2 ستاره تعالی سازمانی"  شد.

در حاشیه همایش مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در تعالی سازمانی در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: مدل تعالی سازمانی مدلی است که سازمان ها را از یک مبدا مشخص به یک مقصد تعریف شده هدایت می کند، تا کنون این مدل در سازمان های دولتی و خصوصی  در کشورهای مختلف اجرا و تجربه موفقیت آمیز خوبی در قبال این سازمان ها داشته است.

غلامعلی مقصود بیگی افزود: گام برداشتن در پیاده سازی مدل تعالی سازمانی در جهاد کشاورزی استان فارس یک انتخاب است، که با توجه به ساختار دولتی وکمی سنتی این سازمان، حصول نتیجه در جهت پیاده سازی مدل زحمات زیادی را به دنبال  خواهد داشت و مستلزم همکاری و تعامل موثر رئیس و مدیران سازمان در استقرار این مدل است.

او در پاسخ به این سوال که پیاده سازی این مدل تاکنون چه نتایجی دربرداشته و افق آینده چیست؟ گفت: در یک سال گذشته تلاش بر این بود که رویکرد مدیران در مواجهه با مشکلات و تصمیم گیری ها عوض شود،  چون وقتی مدیری با آموزش ابزاری در ذهن خود ترسیم کندو بداند که فرآیند تصمیم گیری در تعالی سازمانی چیست؟ برای رسیدن به آن تصمیمات از دانش و اندوخته خودش استفاده می کند، که  این کار تا حدودی محقق شده است.

مقصود بیگی افزود: علاوه بر این مدل هایی را در قسمت های مختلف از جمله مدل تعالی منابع انسانی، نقشه راه منابع انسانی، نقشه راه IT  و مدل کسب و کار و زنجیره ارزش کسب وکار جهاد را ترسیم کردیم،  که تمام طرح های توسعه در همین قالب شکل می گیرد.

 یعنی همسو سازی مستقیمی برای رسیدن به اهداف وجود دارد اما افق خود EFQM  زمانی که مدل را طراحی کرده می گوید افق هایی که شما می توانید برای آن ببینید این است که نهایتا بعد از مدت زمان 4 تا 9 سال که به صورت مستمر کار کنید شما صاحب یک سازمان بالغ، یادگیرنده می شوید وسازمانی که در آن انسان های متعالی و فرهیخته فعالیت داشته، تصمیم گیری سریع انجام می شود، کاهش ضایعات به دنبال داشته و دوباره کاری ها  و اتلاف منابع وجود ندارد.

دومین همایش تعالی سازمان جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با حضور جمع کثیری از کارکنان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.