رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه یکی از چهار چوب های فکری در توسعه کشاورزی موضوع امنیت غذایی است، گفت: ما باید بتوانیم بهره‌وری در تولید را بالا ببریم و رشد تولید داشته باشیم تا به امنیت غذایی به عنوان یک مقوله مهم دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در نشست شورای اداری این سازمان که با حضور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس برگزار شده بود، تصریح کرد: امنیت غذایی می تواند از سوی عواملی مختلفی همچون مولفه های سیاسی و بین‌المللی، تغییرات اقلیمی به ویژه خشکسالی و تورم های فزاینده به طور جدی تهدید شود که این موارد باید مورد توجه باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر حداکثر فشار ممکن بر منابع تولید وارد کرده ایم تا تولید کافی و وافی داشته باشیم، اظهار کرد: متاسفانه این را باید بپذیریم مردم ایران در مقوله‌ی اصراف و تبذیر تقریبا زبانزد خاص و عام هستند. ما نیازمند یک اصلاح الگوی مصرف هستیم تا بتوانیم به کاهش فشاری های روی منابع پایه خود کمک کنیم.

به گفته وی؛ تولید در ایران در شرایط انجام می شود که متوسط بارندگی در دنیا 860 و در ایران 240 میلی متر است و مازاد بر آن میزان تبخیر سالیانه سه برابر متوسط جهانی است.

او با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی در رشد تولید ناخالص ملی در جهان به طور متوسط 4 درصد است اما در ایران این عدد به 11.7 درصد می رسد که نشان دهنده این است که کشاورزی ما سه برابر متوسط دنیا در اقتصاد نقش آفرینی دارد، افزود: این در حالی است که بر اساس آمار سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران تنها 5 درصد مجموع کل سرمایه گذاری ها است.

وی با اذعان به اینکه یکی از موئلفه های مهم در دستیابی به امنیت غذایی تحلیل عوامل خطر پیش روی تولید است، ابراز کرد: این مسئله را باید دنبال کنیم زیرا که می تواند موضوع تولید را در آینده تحت‌الشعاع خودش قرار دهد.

اجرای طرح های آب و خاک در فارس فراتر از اعتبارات

دهقان پور با بیان اینکه در موضوع امنیت غذایی به عنوان یکی از الگوهای توسعه کشاورزی کشور و استان فارس معمولا دو نوع اقدام نیاز است، عنوان کرد: یک سری اقدامات ساختاری و به مجموعه برنامه های سخت‌افزاری که باید انجام بشود مربوط است و یک سری کارها غیر ساختاری است که به مجموعه اقدامات نرم‌افزاری بر می گردد؛ از جمله اقدامات ساختاری که ما انجام داده ایم کارهای مرتبط با پروژه‌های آب و خاک است که فرا تر از اعتباراتمان کارها انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه به طور نمونه در بحث سامانه‌های نوین آبیاری در دور اول سفر ریاست محترم جمهور 80 میلیارد تومن تخصیص داده شده است که معادل اجرای 800 هکتار طرح بوده است، افزود: بر اساس آمار ها در سال 1400 به میزان 3200 هکتار و در سال 1401 به میزان 2500 هکتار  طرح آبیاری اجرا شده که از یک رشد 8 برابری برخوردار است.

دهقان پور با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ساختاری که در سطح استان فارس رقم خورده است موضوع توسعه گلخانه ها است، تصریح کرد: مفتخر هستیم که اعلام کنیم تا پایان سال 1400 مجموع سطح گلخانه های این استان 607 هکتار بوده و در سال 1401 به تنهایی 301 هکتار گلخانه با پیشرفت فیزیکی 65 درصد به بالا در دست ایجاد است.

رویکرد ایجاد گلخانه های تابع اقلیم در جنوب فارس دنبال می شود

او با اذعان به اینکه توسعه گلخانه ها در استان فارس از یک رشد شتابان برخوردار شده است که حمایت های استاندار محترم در این خصوص جای تقدیر دارد، اظهار کرد: باید کمک کنیم هزینه های تولید کم بشود از این رو رویکرد ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس و گلخانه‌های تابع اقلیم به طور خاص در شهرستان های جنوبی که شرایط اقلیمی این امکان را می دهد، دنبال می کنیم تا هزینه های سازه کاهش یابد.

توسعه نهالستان ها به منظور تامین نهال مورد نیاز برای بازسازی باغات خصوصا نخلستان ها، گسترش کشت قراردادی محصولات زراعی و کسب مقام دوم در کشور، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای اولین سال در سطح 16 شهرستان استان فارس و کسب جایگاه های برتر اجرا و کسب عنوان استان برتر در امر مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی خرما از سوی فائو از دیگر محور های مورد اشاره دهقان پور در موضوع افزایش تاب‌آوری بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی بود.

وی با پرداختن به یکی دیگر از رویکردهای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گسترش استفاده از کود های پایه در مزارع غلات به منظور بهبود عملکرد تولیدی افزود: با اقدامات انجام شده میزان مصرف کود های فسفاته با افزایش 130 درصدی و کود های پتاسه از رشد 23 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار شده است.

به گفته او؛ اجرای رویکرد مذکور و مصرف بهینه کود های شیمیایی موجب می شود که وزن هزار دانه گندم افزایش یابد که مصداق عینی آن منجر شده است که علی رغم پراکنش نامناسب بارندگی ها در شهرستان های جنوبی و برداشت 25 هزار هکتار گندم تا کنون که 1500 هکتار کمتر از مدت مشابه سال قبل است اما از افزایش تولید برخوردار باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنرانی خود به تشریح اقدامات غیر ساختاری به عنوان برنامه های نرم افزاری سازمان جهاد کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی پرداخت و تشریح کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از جمله اقدامات نرم افزاری است که از ظرفیت های خوبی برخورداریم.

اعطای 1900 میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی در فارس

به گفته دهقان پور؛ در سال 1400 حدود 920 میلیارد تومان تسهیلات بخش کشاورزی در استان فارس جذب شده بود که این عدد در سال 1401 به 1900 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اعطایی به تولید کنندگان رسید.

او با تاکید بر اینکه سرمایه اصلی هر سازمانی نیروی انسانی آن سازمان است، گفت: توانمند سازی نیروی انسانی سازمان اعم از مدیران، کارشناسان و تولید کنندگان از دیگر رویکرد های نرم افزاری مورد توجه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بوده است که آن را دنبال می کنیم.

توسعه بیمه محصولات کشاورزی، افزایش سهم بری دانش از تولید، اجرای سامانه سامکا با هدف تقویت نظام کشاورزی و مکان محور کردن واحد های تولیدی، بهره گیری از نوآوری هایی همانند راه اندازی کارخانه تولید سم و هوشمند سازی کشاورزی برخی از دیگر رویکرد های غیر ساختاری بود که دهقان پور به آنها نیز گریزی زد.