معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه آئین‌نامه اجرایی قانون حفاظت خاک، نهایی و برای تصویب به هیئت دولت ارائه شده است، گفت: قانون حفاظت خاک، مسیر را برای سیاست‌گزاری‌های مطلوب در حوزه خاک و بهبود بهره‌وری هموار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، صفدر نیازی در نشست خبری که در حاشیه کردهمایی مدیران ستادی و استانی آب و خاک سازمان‌های جهادکشاورزی سراسر کشور در شیراز برگزار شد، بیان کرد: برای اولین سال ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ویژه مطالعات خاک اختصاص داده شده، که اگرچه عدد بالایی نیست اما برای شروع خوب است.

وی با اشاره به اینکه راندمان خاک، تابع فاکتورهای بسیاری و در نقاط مختلف کشور متفاوت است، اظهار کرد: اگرچه مشکلاتی در بحث خاک داریم اما اوضاع ما در خاک بهتر از آب است، هرچند بخشی از دشت‌های کشور درگیر فرونشست شده و سالانه به شکل میانگین حدود ۲۰ سانت فرونشست را شاهد هستیم و این نگران کننده است و با همکاری وزارت نیرو  به دنبال راهکارهایی برای کاهش فشار بر زمین هستیم.

نیازی؛ با بیان اینکه راندمان آب در بخش کشاورزی به طور میانگین در کشور حدود ۵۰ درصد است و نیازمند ارتقاء این شاخص هستیم، ابراز کرد: طی سال‌های گذشته به تدریج کشاورزان ما با علم رو به جلو حرکت کرده و راندمان آب را ارتقا داده‌اند.

 او اضافه کرد: در راستای ارتقای بهره وری آبیاری تاکنون دو میلیون و 600 هزار هکتار آبیاری تحت فشار توسط دولت و 300 هزار هکتار توسط خود مردم اجرا شده است.

به گقته وی؛ وسعت اراضی کشاورزی اعم از زراعی و باغی، آبی و دیم بالغ بر 18 میلیون و 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این سطح سالانه حدود 14 میلیون هکتار کشت می شود و بالغ بر ۸.۵ میلیون هکتار از این اراضی آبی است.

نیازی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ درصد آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی تبخیر شده، در زمین نفوذ کرده یا از دسترس ریشه گیاه خارج می‌شود، گفت: برای ارتقاء ۱۰ درصدی این وضعیت نیازمند تخصیص حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با اشاره به اینکه فشار به مخازن زیرزمینی آب، ناشی از عوامل مختلفی است، گفت: بر اساس وزارت نیرو در کل کشور حدود ۵۵۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده هستیم و بخشی از چاه‌های غیرمجاز هم شناسایی نشده است؛ شناسایی و مسلوب المنفعه کردن این چاه‌ها برعهده بخش کشاورزی نیست.

او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دیگر هم در زمینه منابع آب زیرزمینی با مشکلاتی مواجه‌اند، گفت: طبق قانون، تامین و تنظیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی برعهده وزارت نیرو بوده و این وزارتخانه باید آب را به شکل حجمی در محل اراضی کشاورزی تحویل کشاورز بدهد.

نیازی؛ دستیابی به خوداتکایی در تولید حداقل ۱۷ محصول استراتژیک را یک ضرورت دانست و گفت: گندم و برنج، قوت اصلی مردم را شامل می‌شود و نمی‌توانیم نسبت به تامین نیاز مردم به این کالاها بی تفاوت باشیم.

معاون وزارت جهادکشاورزی، هدف از برگزاری گردهمایی سالانه مسئولان آب و خاک سازمان‌های جهادکشاورزی کشور را، همگرایی، هماهنگی و تنظیم سیاست‌های آبی خاکی بخش کشاورزی و بسیار ضروری و لازم دانست و گفت: در واقع، چنین نشست‌هایی تبیین کننده برنامه اجرایی سال است.