قائم مقام گروه مشاوران علمی دبیرخانه جیاس فائو با تاکید بر اینکه پورپوزال تهیه شده در زمینه "ثبت نظام انجیراستهبان" توسط همه اعضای گروه جیاس بررسی شده است، گفت: حضور نماینده گروه مشاوران علمی در استهبان قطعا به این معنی می باشد که نتیجه بررسی پروپوزال نشان می دهدکه  نظام مذکور واجد معیارهای ثبت جهانی نظام میراثی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، پروفسورلی با حضور در شهرستان استهبان و شرکت در نشست مسئولین محلی و غیردولتی اظهار کرد: همراهی و همدلی مقامات رسمی، مسئولین محلی، ذی نفعان و ذی نقشان "نظام انجیراستهبان"  برای من خیلی جالب و جذاب بود.

وی با اشاره به اینکه از ده سال گذشته اقدامات به منظور ثبت نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی در زمینه نظام انجیر صورت گرفته است، تصریح کرد: امروز نیز ارائه مطالب توسط حاضرین در جلسه و مشاهده ویدئو کلیپ نشان دهنده تلاش های زیاد شما در جهت حفظ، نگهداری و معرفی نظام مذکور است.

این محقق با بیان اینکه مشارکت تمام اجزای این زنجیره ارزش در معرفی این نظام مشهود است، افزود: با بازدید میدانی که انجام خواهم داد همه آن چیزی را که گفتید بهتر درک خواهم کرد و بهتر متوجه خواهم شد.

او با اشاره به اینکه وظفیه بررسی میدانی مطالب مندرج در پروپوزال را دارد، ابراز کرد: در اوایل ماه جولای جیاس در اسپانیا تشکیل می شود و ما در مورد نظام انجیراستهبان بحث خواهیم کرد و من قطعا مطمئن هستم شما نتیجه تلاش ده ساله را خواهید دید و تلاش می کنم که اعضا را قانع کنم

پروفسورلی اظهار امیدواری کرد که منافع حاصل از این ثبت برای کلیه ذی نفعان و ذی نقشان از جمله تولید کنندگان، توزیع کنندگان صادرکنندگان و جامعه محلی باشد.