شورای هماهنگی روسای ادارات تعاونی روستایی و مدیران عامل اتحادیه های استانی و شهرستانی و روسای نظام صنفی  شهرستان های استان فارس با حضور، اکبری نماینده مردم شیراز، قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و بهجت حقیقی رییس سازمان تعاونی روستایی فارس در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس

محمدمهدی قاسمی تصریح نمود: راه نجات از رکود فعلی در بخش کشاورزی شکل گیری زنجیره تولید است و در زنجیره تولید باید همه حلقه ها پیش ، حین و پس از تولید در نظر گرفته شود.

وی افزود: امروزه تمام هدف وزرات جهاد کشاورزی ایجاد زنجیره های تولیدی در محصولات،  بخش ها و مناطق مختلف است و تعاونی ها می توانند نقش پررنگی در ایجاد این زنجیره داشته و در اولین گام زنجیره های تولیدی بحث صادرات را در برنامه خود قرار دهند.

 وی افزود: در حال حاضر بحث زنجیره های تولید در جریان است و قبل از این که موردی در این رابطه نسبت به کشاورزی انجام بدهیم باید به این فکر این باشیم و در این راستا  قیمت بازار و زمان مناسب عرضه و تقاضا به عنوان تعیین کننده الگوی کشت با توجه به نوسانات قیمت ها باید مد نظر باشد و این زنجیره تولید که بخش عمده آن بازار است می بایستی مد نظر قرار داده شود.

 قاسمی تصریح کرد: قبلا اگر به طور اساسی کار می کردیم و زنجیره ای اندیشیده می شد بسیاری از مشکلات  فعلی  در حال حاضر نبود و می توانستیم از رکود فعلی در بخش کشاورزی نجات پیدا کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار نمود: چرا امروز کشاورزان ما مشکل کود دارند و چرا محصولات آن ها به پایین ترین قیمت خریداری و در این بین واسطه ها بیشتر نفع را می برند؟ چرا خرید تضمینی و واگذاری تسهیلات کشاورزی در دست تعاون روستایی ها نیست؟ زیرا در این راستا مطالبه گری نکرده ایم و سهم تشکلات تعاونی روستایی در سطح استان کم  است و آیا ادامه کار با این سرمایه اندک قابل پیشرفت است؟

 محمد مهدی قاسمی افزود: امروز تمام هدف وزارت خانه این است که زنجیره های تولید را به صورت بخشی و منطقه ای تشکیل و سر و سامان دهد و در این راستا  صادرات کار پیچیده ای نیست و باید در اولین گام در بخش تولید زنجیره ای فکر کنیم.

 این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این که امروز به لحاظ وظیفه ذاتی، ما باید در حوزه های مختلف و تشکل ها، این نقش آفرینی را در بحث زنجیره های تولید پیاده نماییم، گفت: مدیریت تولید را با تشکیل زنجیره های تولید می توان به خوبی ارائه نمود و چرا  باید در کشور فقط یک نفر در بخش کشاورزی ایفای نقش نماید؟ چرا به خوبی نمی توانیم از امکانات موجود استفاده نماییم ؟ و  در این راستا همه همکاران را در بخش های مختلف به هم فکری دعوت می نماییم.

 وی با تاکید بر این که در این راستا آیا علم و دانش کم داریم و یا سهم زنجیره های تولید در کجای کار لنگ می زند اشاره کرد: سرمایه های خرد خرد می تواند در قالب یک تشکل و یا یک سرمایه گذاری در فرآورده های کشاورزی، نقش بازار رسانی را با هدف برند سازی مهیا سازد که این کار از عهده تشکل ها ساخته است و در پی آن نقش تعاونی های روستایی در ایجاد زنجیره های تولید پر رنگ می شود و در ادامه می تواند مشکلات کشاورزی را در تامین نیازها و تامین نهاده ها مرتفع سازد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی تصریح نمود: با تمام توان در خدمت همه همکاران در  تعاونی های روستایی و تشکل ها در هر زمینه ای هستیم و باید  تلاش کنید با  تشکیل اتاق فکر، کمک به صندوق حمایت در سطح استان را در دستور کار خود قرار دهید چرا که  هنوز نتوانسته اید با استفاده از ظرفیت صندوق های حمایتی کارنامه قابل قبولی ارائه دهید.

 

محمد مهدی قاسمی گفت: با پول های اندک می توان در بخش کشاورزی به دلیل کمبود سرمایه و فکرهای نه چندان بزرگ کارهای بزرگی انجام داد. به عنوان مثال با یک بذر و یا یک سم مورد خاص در بخش کشاورزی می توان کارهای عظیمی در این حوزه انجام داد.

وی در قسمت دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که در بخش صنایع تبدیلی در رتبه 3 کشوری قرار داریم، بیان کرد: ظرفیت ها خیلی فراتر از این است و هنور در مواردی نظیر انگور، سیب و مرکبات در زمینه مرحله فرآوری کاری انجام نپذیرفته که باید کمک کنید  با حمایت در بخش زنجیره های تولید و صنایع تبدیلی_تکمیلی به این مهم دست یابیم و بدین ترتیب اشتغال پایدار

را می توان با همین فرآوری و صنایع تبدیلی_تکمیلی بوجود آورد، ضمن این که قیمت محصول و ارزش افزوده می تواند در همین استان با طرح های اشتغال زایی به بار نشیند و در صدد این هستیم که با توجه به اهمیت این بخش در زنجیره تولید،  صنایع تبدیلی- تکمیلی کوچک در کنار باغات و مزارع توسعه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید نمود: قبلا بهترین تسهیلات برای متقاضیان  صنایع فرآوری بوده و هم اکنون در ایجاد گلخانه ها و صنایع تکمیلی_تبدیلی است و  ما برای اشتغال یک نفر هم وقت می گذاریم  تا حداقل آن از دغدغه یک خانواده دچار مشکل معیشتی بکاهیم و با کلیه کسانی که علاقه مند به فعالیت در این دو زمینه هستند نهایت همکاری را خواهیم کرد و این مهم نگاه خاص وزیر محترم جهاد کشاورزی است و قابل تامل می باشد.

وی در ادامه یادآور شد : با آسیب شناسی انجام شده در مورد این موضوع که چرا در توفیق اجرای گلخانه ها به مشکل برخورد کرده ایم و آیا  بخاطر قیمت بوده که با جیب کشاورزان منافات دارد،گفت: باید به دنبال گلخانه های ارزان قیمت باشیم و این را بدانیم که هر روش پوششی که بر روی زمین پیاده شودو موجب حفظ رطوبت گردد یک نوع ایجاد گلخانه است.

 

قاسمی افزود: جهاد کشاورزی در صدد ایجاد روستاهای گلخانه ای و برداشتن هزینه های  آب و برق است و تلاش می نماید تا کشاورز با رغبت در انجام این نوع گلخانه ها با سرمایه کم قدم بردارد و در این مسیر به دنبال ایجاد فضای کسب و کار هستیم. وی افزود: در جهت مقابله با معضل خشکسالی های پیاپی توسعه گلخانه ها، ایجاد سایبان در باغ ها با هدف اصلی جلوگیری از تبخیر و تعرق، تغییر الگوی کشت بهاره به پاییزه از جمله چغندر قند، توسعه کاشت محصولات کم آب بر و توسعه آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته و بخشی از ترویج توسط شبکه تعاون روستایی باید صورت پذیرد.    

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس سپس به  بازدید تعدادی از مدیران، کارشناسان و بهره برداران  از فضای گلخانه سایر کشورها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با بررسی این موضوع که آن ها  چگونه فضای کسب و کار را ایجاد نموده اند،درصدد هستیم  با  اجرای این طرح ها در استان فارس ایجاد فضای کسب و کاررا داشته  باشیم و این انزوای گلخانه ای باید در فارس  شکسته شود و  با ایجاد سه طرح روستای  گلخانه ای تلاش نموده ایم در این راستا مصمم گام برداریم و به دنبال این هستیم  تا ضمن به وجود آوردن فضای کسب و کار ، موضوع کم آبی را با راه کارهای فیزکی و ایجاد گلخانه و بهره وری بیشتر از آب موجود پیاده سازی نموده و  نیز با در نظر گرفتن حمایت غذایی مردم، تلاش مضاعفی نماییم.

 قاسمی با ذکر این موضوع که  13 مجتمع قدیمی گلخانه ای در استان داریم که هیچکدام به نتیجه نرسیده اند و علت عمده آن تحت نظارت فارغ التحصیلان بدون سرمایه بوده است که  نتوانسته اند موفق شوند،گفت: این گلخانه ها باید به دست سرمایه گذاران و با مشارکت و اشتغال فارغ التحصیلان تجدید حیات شوند..

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این مطلب که پوشش سایبان به صرفه جویی 30 تا 40 درصدی آب در مصارف کشاورزی از جمله باغات مرکبات شهرستان جهرم کمک شایانی می نماید،گفت: این سایبان ها از آسیب های حوادث غیر مترقبه نظیر تگرگ و کنترل آفت محصولات نیز جلوگیری می نماید.

نماینده عالی وزرات جهاد کشاورزی در استان فارس در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره بر این که در تمام دنیا بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است گفت: مهمترین چالش در استان فارس آب است و  در حال حاضر با 220 هزار هکتار گندم قابل آبیاری سفره تامین معیشت مردم کم شده و باید در استفاده بهینه و مدیریت آب در این زمینه تلاش نماییم  و البته  باید در میزان آن صرفه جویی نموده و در این راستا تشکل ها باید تلاش کنند که بخش کشاورزی از لحاظ علمی و آگاهی در بحث سیستم و سامانه ها در احیاء و ماندگاری آب به عنوان دغدغه کشاورزان بکوشند و چرا هنوز در بخش کشاورزی استان به روش آبیاری غرقآبی استفاده می شود؟

وی تصریح کرد: فارس در مقوله اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار مقام اول کشور  را دارا می باشد و برای توسعه آن، سازمان تعاون روستایی باید حمایت های لازم را از بهره برداران  انجام دهد و با توجه به در نظر گرفته شدن تسهیلات  85 در صدی بلا عوض، باید در این راستا تلاش دو چندانی را داشته باشید و امیدوارم روزی تمام اراضی استان فارس از شیوه های نوین آبیاری بهره مند  باشند به ویژه این که در این استان دارای ظرفیت های بالای  مرکز تحقیقات و دانشگاه معتبر و علمی ارزشمند شیراز  هستیم و  با تمام توان در خدمت همکاران و تشکل ها برای ایجاد راه کارهای فیزیکی ،آبیاری تحت فشار و  کشت های پاییزه و گلخانه ای می باشیم.

 رییس سازمان  جهاد کشاورزی فارس افزود:  بذرها و نهال ها، در افزایش عملکرد محصولات 40 درصد موثر هستند  و با راهبری تشکل ها د ر سطح استان فارس بهره برداران می توانندبا در نظر گرفتن کلیه جوانب در استفاده مناسب این نهاده ها  از لحاظ منفعتی و بازگشت سرمایه به خوبی ایفای نقش نماید.

 محمد مهدی قاسمی در پایان این جلسه تاکید نمود: نیاز داریم که ظرفیت تشکل ها را بیش از پیش افزایش داده و با برگزاری جلسات مختلف آماده پیشنهادات و انتقادت هستیم تا با همفکری و مساعدت همه همکاران در بخش های مختلف به راهکارهای اساسی در جهت تهیه و تدوین  و اجرای هر چه بهتر کشاورزی نوین،  گام های موثرتری را برداریم.

در ادامه این نشست اکبری نماینده مردم شهرستان شیراز  و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی گفت:

استان فارس با تنش جدی آب مواجه است و در پنج سال آینده محدودیت آب جدی تر خواهد شد به گونه ای که معاش، امنیت و خوداتکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: بین بارندگی و رواناب ها رابطه سینوسی وجود دارد و  بررسی ها نشان می دهد که کاهش 11 درصدی بارندگی باعث کاهش 44 درصدی رواناب ها شده است.

نماینده مردم شیراز در ادامه با اشاره به این که شهر شیراز تنها کلان شهری است که 75 درصد آب آَشامیدنی آن از طریق چاه تامین می شود گفت: استان فارس و به ویژه در اطراف کلان شهر شیراز ، 120 هزار قطعه باغ شهر ایجاد شده که 80 درصد آن ها تا 1500 متر مربع و بقیه با وسعت بالاتری بوده که همه اینها افزایش مصرف آب را در پی داشته است.

اکبری با بیان اینکه پایه شغل در استان فارس بر اساس کشاورزی تعریف شده و صنعت کمتر شکل گرفته، افزود: این استان در خیلی از سال ها در تامین مواد غذایی حرف اول را زده و  همچنان با همه چالش ها درتولید  25 محصول غذایی رتبه اول و یا دوم را دارد،  ولی به هر حال چالش آب به صورت جدی است و در سال های آینده خودش را نشان می دهد،  یعنی اگر در حوزه آب صرفه جویی و برنامه ریزی نشود در آینده منافع بلند مدت را از دست خواهیم داد.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: در برنامه ششم ذکر شده که بایستی 11 میلیارد مترمکعب آب با استفاده از تمام راه کارهای مصرف بهینه ، صرفه جویی گردد و امرزه باید به سمت افزایش بهره وری و محدود کردن سطح زیر کشت پیش برویم ،در غیر اینصورت با دچار مشکل خواهیم شد.

به گفته اکبری، 6 ابر چالش «بحران منابع آب کشور»، «مسائل زیست محیطی»، «بیکاری»،  «صندوق بازنشستگی»، «بودجه دولت» و «نظام بانکی»  در مجلس تعیین شده که باید برای هر یک استراتژی مشخص و معینی داشت.

در ادامه این جلسه مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: شرایط شبکه تعاون روستایی فارس با وجود مشکلات اقتصادی کشور قابل قبول است، اما باید به دنبال راه های نوین کسب درآمد باشیم، چرا که درآمد گندم برای تعاون روستایی ها کافی نیست.

احد بهجت حقیقی افزود: امروز با وجود شرایط اقتصادی در وضعیت اضطرار هستیم و باید با تلاش مضاعف، اتحاد و همدلی در انجام وظایمان به نحو بهتر و پر تلاش تر حاضر باشیم.