مدیرکل دامپزشکی استان فارس از فوت یک بانوی ۳۶ ساله بر اثر ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) خبر داد و گفت: هم استانی های عزیز خطر ابتلا به این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمیدرضا ناظمی با اشاره به اینکه بانوی مذکور از اهالی شهرستان زرین دشت بود،تصریح کرد: به منظور کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کانون وقوع تاکنون بیش از ۴۰۰۰ مترمربع از اماکن دامی توسط اداره دامپزشکی این شهرستان سم پاشی شد.

به گفته وی؛ در همین راستا بدن بیش از ۷۸۰۰ راس گوسفند و بز، ۱۰۲ نفر شتر و ۵۸ راس گاو نیز سم پاشی شده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی تب‌دار حاد مشترک بین انسان و دام بوده که در حیوانات فاقد علائم بالینی است و در انسان می تواند به صورت یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز کند.

 ناظمی گفت: بیماری پس از گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، همچنین تماس با خون، ترشحات و بافت دام آلوده، هنگام کشتار و عملیات دامپزشکی و نیز تماس انسان با ترشحات و بافت‌های فرد آلوده به بیماری از دیگر راه های انتقال بیماری است.

 این مقام مسئول افزود: این ویروس می‌تواند از طریق گزش کنه آلوده، طیف وسیعی از دام های وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند و بز را آلوده کند، اما پرندگان به جز شترمرغ به ویروس عامل بیماری مقاوم هستند.

هنگام تکه کردن گوشت از دستکش استفاده کنید

 مدیر کل دامپزشکی استان فارس گفت: شهروندان گوشت مصرفی خانوار را از مراکز مجاز عرضه گوشت قرمز و دارای برچسب و مهر دامپزشکی خریداری کرده و از خرید دام زنده و کشتار دام در خارج از کشتارگاه جداً خودداری کنند.