به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در "نشست هماهنگی تهیه و اجرای الگوی کشت"ده شهرستان این استان تصریح کرد: در بحث الگوی کشت به دنبال تولید بهینه هستیم، الگوی کشت مدنظر ما این است که یک محصول در کجا، چقدر، به چه میزان و چه زمانی کشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: بر اساس مدل نرم افزاری گمز برنامه ریزی هایی شد و با توجه به مولفه های متعددی که مطلوب نظر ما بود تا بتوانیم به الگوی کشت برسیم، سناریوهای مختلفی طراحی شد، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با حداقل تغییرات که ۲۵ درصد است کار را پیش ببریم.

به گفته وی؛ در بحث الگوی کشت علاوه بر نگاه فنی، نگاه اجتماعی وجود دارد که مهمتر از نگاه فنی است، یعنی میزان پذیرش نوآوری هایی که مدنظر است که در این حوزه هم مدیریت ترویج همراهی کردند و مطلوب نظر ما این است که الگوی کشت بتواند رضایت مندی حداکثری تولید کنندگان ما را به همراه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه در راستای اجرای الگوی کشت نیازمند این هستیم که یکسری خواسته های مدنظرمان را به جامعه پیرامونی خودمان مطرح کنیم، ابراز کرد: باید در الگوی کشت توقعی را که ایجاد می کنیم یک توقع منصفانه ای باشد؛ بعضا در فضای مجازی و حوزه های مدیریتی خارج از وزارت جهادکشاورزی اینگونه تعبیر شد که الگوی کشت یک موضوع بسیار ساده ای است.

دهقان پور با بیان اینکه الگوی کشت یک الگوی بسیار پیچیده ای است، کنش و برهم کنش مولفه های بسیار زیادی در آن اثرگذار است و پیشران اصلی الگوی کشت بازار است، افزود : همانگونه که مستحضرید به این صورت نیست که وزارت جهاد کشاورزی نوع و میزان کشت را در هر منطقه مطرح کند و این موضوع شود.

اقناع سازی افکار عمومی و نخبگان در حوزه های مختلف ضرورت دارد

وی با اشاره به اینکه باید به مسئولین هر شهرستان از جمله فرمانداران محترم تاکید شود که الگوی کشت یک موضوع فراقوه ای است و به دستگاه های دیگر نیز مربوط می شود، اضافه کرد: باید بحث های فنی با نگاه جامع و عالمانه انجام شود، اقناع سازی افکار عمومی و نخبگان در حوزه های مختلف ضرورت دارد.

او با بیان اینکه مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و مدیران پهنه نوک پیکان اقناع سازی جامعه پیرامونی ما خصوصا کشاورزان و بهره برداران هستند، گفت: افکار عمومی با اقدامات ترویجی و تلاش روابط عمومی و رسانه های جمعی، دیداری و نوشتاری اقناع سازی می شوند.

وی با بیان اینکه معتقد است آنچه که منشا تحول است به دستان مبارک مدیران پهنه محقق می شود، می افزاید: واقعا اعتقاد داریم که مدیران پهنه می توانند اثرگذار باشند و امیدوارم حضور پررنگ مدیران پهنه را در الگوی کشت داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه اجرای الگوی کشت با دو رویکرد ایجابی و سلبی دنبال می شود، گفت: رویکرد ایجابی در حال تبیین است و اقدامات خوبی صورت گرفته است که من تشکر می کنم از همه عزیزان و دست اندرکاران این قضیه هستند.

در اتخاذ رویکرد سلبی دچار ضعف هستیم

دهقان پور افزود: در اتخاذ رویکرد سلبی ما دچار ضعف هستیم و ضعف ما هم نشأت گرفته از قوانین بالا دستی است چرا که ابزارهای قانونی تنبیهی و تشویقی در اختیار جهاد کشاورزی نیست. در اجرای الگوی کشت باید بُعد مسائل بازدارنده و تشویقی وجود داشته باشد. در بُعد مسائل بازدارنده دچار مشکل هستیم، لذا تبیین این مسائل برای افراد بالادستی مهم است.

او تصریح کرد: در الگوی کشت نگاه ما باید به مسائل اقتصادی باشد، نگاهی که متاسفانه در بخش اداری ما در کل کشور وجود دارد نگاه تکنیکال و فنی است ولی زمانی این نگاه فنی می تواند قابل نشر و تعمیم بیشتری باشد که بُعد اقتصای در نظر گرفته شود یعنی گره زدن مسائل اقتصادی و فنی می تواند راهگشا باشد.

به گفته وی؛ در الگوی کشت پیشنهادی در کنار تولید توجه به مسائل اقتصادی و در نظر گرفتن اقتصاد و معیشت بهره بردار خیلی اثرگذار است. در دشتی که اولین الگوی کشت اجرا شد نگاه این بود که حتما معیشت بهره بردا در نظر گرفته شود. این می تواند به پایداری الگوی کشت کمک کند.

دهقان پور تاکید کرد: در الگوی کشت از مشارکت و نظر ذی ربطان موضوع و به خصوص تولید کنندگان استفاده کنیم. در سه رکن طراحی، اجرا و ارزیابی باید ذی نفعان و ذی ربطان را همراه کنیم.

او افزود: رضایتمندی که نهایتا منجر به پذیرش این موضوعات شود بسیار مهم است، نوک پیکان به سمت کارهای مشارکتی و ترویجی می رود تا کشاورز قبول کند که این الگوی کشت برایش مفید است. می تواند به پایداری تولید و حفظ خاک کمک کند و ضمن تولید با اقتصادی پویا، معیشت مناسبی را به ارمغان خواهد آورد و نهایتا به یک رویکردی می رسیم که پایداری تولید را داشته باشیم.

در نشست "هماهنگی تهیه و اجرای الگوی کشت" حمید دبیری معاون بهبود تولیدات گیاهی، معصومه مویدی مدیر هماهنگی ترویج و آموزش، محمدحسن طلعتی رئیس دفتر مطالعات راهبردی و کشاورزی آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز و مدیر و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی ده شهرستان استان فارس حضور داشتند که در این نشست ضرورت الگوی کشت، برنامه عملیاتی و ابعاد آموزشی و ترویجی طرح، منابع و مصارف آب و ابعاد اقتصادی و اجتماعی الگوی کشت تبیین و نظارت بر الگوی کشت تشریح شد.