به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عطا الله ابراهیمی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه "سی و هفتمین دوره انتخاب، معرفی و تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی" استان فارس تصریح کرد: تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی یکی از فعالیت های مهم حوزه آموزش و ترویج کشاورزی است.


این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷ هزار و ۵۰۰ پرونده برای انتخاب نمونه های بخش کشاورزی کشور تشکیل شده است که از این بین ۷ نفر از استان فارس به عنوان نمونه ملی انتخاب شده اند، اظهار کرد: افزایش ضریب نفوذ دانش در واحد های تولیدی یکی از اهداف مهم در معرفی نمونه ها به حساب می آید.
وی با اذعان به اینکه بی شک همکاری مراکز تحقیقاتی با مدیریت هماهنگی ترویج در سطح استان ها در انتخاب نمونه های بخش کشاورزی راهگشاست، ابراز کرد: فرایند انتخاب نمونه ها یک فرایند کاملا علمی است که با توجه به استاندارد های کاملا مشخص عملیاتی می شود.
رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه با انتخاب نمونه ها الگوهای موفقی که در بهره برداری پایدار از آب و خاک موفق تر بوده اند به جامعه کشاورزی معرفی می شوند، اظهار کرد: همه کشاورزان منابع پایه را در اختیار دارند اما تعداد اندکی از آنها بهتر از بقیه عمل می کنند و به نوعی برای سایر کشاورزان الگو هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه وقتی "مقادیر بهینه" تولید نه حداکثری تولید کنندگان نمونه را با میانگین تولید همان محصولات در هر کدام از استان ها مقایسه می کنیم شاهد فاصله نسبتا زیادی هستیم، افزود: استفاده از دانش و افزایش بهره وری در کشاورزی منجر به این اختلاف های معنادار می شود.
معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه با معرفی نمونه های کشاورزی بهره وری در این بخش با کمک خود کشاورزان افزایش می یابد، اضافه کرد: با معرفی نمونه ها به عنوان خبره بخش کشاورزی و پیشرو در این بخش می توانیم از تجارب و دانش آموخته های این افراد بهره برده و به دیگر کشاورزان منتقل کنیم.