به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، متن پیام مجتبی دهقان پور به شرح ذیل است.

 

به نام خدا

 

نظام انجیر دیم استهبان به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی GIAHS در ایران و هفتاد و پنجمین نظام جهانی در فائو با همت و تلاش تمامی کنشگران این عرصه در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و جوامع محلی به ثبت رسید.

ثبت نظام انجیر دیم استهبان به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی از این رو حائز اهمیت است که کشور ایران چهارمین کشور تولید کننده انجیر دنیا بوده و در این میان استان فارس تولید بیش از ۹۰ درصد انجیر خشک را به خود اختصاص داده است.

شهرستان استهبان با تولید سالانه ۲۰ هزار تن انجیر خشک و دارا بودن بیش از ۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت انجیر به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان شناخته می شود و قدمت برخی از درختان انجیر این شهرستان به بیش از ۴۰۰ سال نیز می رسد که سنت ها و دانش بومی حاکم به توسعه این باغ قدیمی کمک کرده است.

چشم انداز زیبای دشت ها و کوهپایه های انجیرستان و وسعت پهناور آن نماد سخت کوشی مردمان این دیار است که بر پایه خرد و دانش بومی آنان نهاده شده و پایداری خود را به صورت طبیعی حفظ کردند و به عنوان یک ظرفیت ویژه برای شهرستان استهبان، استان فارس، کشور و دنیا مطرح هستند.

استهبان با داشتن اکوسیستم بومی منحصر به فرد خود، بارها در برابر سیل و حوادث طبیعی با سربلندی از امتحان بیرون آمده است و علاوه بر داشتن محصولات با کیفیت و ارز آوری برای کشور، محیط زیستی مناسب و مقاوم را نیز در شهرستان به وجود آورده است.

دانش های بومی و منحصربه فرد باغداران استهبان را در عملیات هایی نظیر آبخیز داری، کرم کُشی و پنجه شکونی می توان دید.

سرمایه های اجتماعی و مشارکت مردمی در این دیار منجر به توسعه باغات انجیر دیم و تاب آوری آنان در شرایط سخت شده است و بر پایه این سرمایه های بی نظیر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است که نظام میراثی انجیرستان دیم شهرستان استهبان ثبت شده است تا با حمایت نهاد بین المللی فائو بر غنای این میراث افزوده شود.

اکنون که پس از تلاش های فراوان، فرآیند سخت، پیچیده، علمی و بین المللی ثبت باغات انجیر دیم استهبان به عنوان یک نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی به ثمر نشسته باید از مزیت‌هایی ثبت و معرفی این نظام‌ کشاورزی در حوزه های مختلف توسعه گردشگری، توسعه برند محصول انجیر، حفاظت از این نظام‌ میراث کشاورزی و دیگر مزیت ها بهره برد تا شاهد توسعه و رونق بیش از پیش در این حوزه باشیم.

در پایان ضمن تبریک دوباره ثبت جهانی نظام کشاورزی انجیرستان های دیم استهبان به عموم ذی نفعان و بهره برداران، از زحمات و تلاش‌های تیم تحقیقاتی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصادکشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهادکشاورزی، همکاری بی‌نظیر جامعه محلی، ذی‌نفعان و نقش‌آفرینان غیردولتی به عنوان وارثان اصلی این نظام میراثی و همچنین مدیران، کارشناسان ملی، استانی، شهرستانی، محلی و دولتی به ویژه دفتر امور بین‌الملل و سازمان‏های تخصصی وزارت جهادکشاورزی، معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، استانداری فارس و فرمانداری استهبان، همکارانم در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و واحدهای استانی و شهرستانی این وزارت و سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط که این دستاورد بی‌نظیر را برای کشور رقم زدند، کمال سپاس و امتنان را داشته باشم. با آرزوی توفیق.

مجتبی دهقان پور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس