به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور در همایش طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی شهرستان های منطقه 4 این استان در فسا تصریح کرد: امیدوار هستیم با این رویکرد بتوانیم کمک کنیم تا ارتباط بین کنشگران بخش کشاورزی بیشتر شود. 

به گفته وی؛ با به کار گیری این رویکرد می توان مسائل و مشکلات را از حوزه های اجرایی و از سطح پایین احصاء و متناسب با آن راه حل هایی که می تواند به حل قسمتی از مشکلات بخش کشاورزی کمک کند، ارائه کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی برای اولین بار در کشور در استان فارس در حال اجراست و یکی از رویکرد های سازمان جهاد کشاورزی این استان به شمار می آید، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم افزایش بهره وری تولید در واحد سطح را داشته باشیم نیازمند انتقال دانش و فناوری های نوین به مزارع و واحدهای تولیدی هستیم.

او با بیان اینکه در این طرح از ظرفیت تمامی کنشگران بخش کشاورزی اعم از همکاران بخش اجرا، محققین و بخش خصوصی و غیردولتی اعم از شرکت های خدمات مشاوره ای و شرکت های تعاونی تولید با محوریت تولید کننده استفاده می شود، افزود: براساس ساز و کارهایی که در نظر گرفته ایم سعی شده یک ارتباط نظام مندی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی در طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی یک مسئله یابی و دو مسئله گشایی است، بیان کرد: این بدان معناست که مسائل از سطح پایین احصاء شود و متناسب با مسائل و مشکلاتی که تولیدکنندگان ما در بخش کشاورزی به آن مبتلا هستند محققین ما چاره اندیشی کنند و از طریق مدیران و مروجین پهنه به بهره برداران منتقل شود.

دهقان پور با اذعان به اینکه در صورت عدم امکان حل مسائل در سطوح استانی موارد موجود به یه سطح وزارتخانه منعکس و در سطح کلان چاره جویی خواهد شد، افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که در این طرح مد نظر است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می باشد. 

او تشریح کرد: سعی خواهیم کرد بر اساس قراردادهای توافقی که بین تولید کننده و بخش خصوصی امضاء می شود هر آنچه که بخش خصوصی بتواند به افزایش تولید نسبت به متوسط تولید کشاورز کمک کند بر اساس توافق های دو طرفه با نسبت های مشخص مورد توافق سهم بری نماید.

به گفته وی؛ از این طریق بخش خصوصی می تواند آموزش هایی که اثر بخش باشد را ارائه دهد و بر اساس آموزش هایی که ارائه داده از افزایش تولید سهم ببرد که تحت عنوان سهم بری دانش از تولید هم می توانیم از آن یاد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سرکشی هفتگی به مزارع و واحد های تولیدی از سوی مدیران پهنه به طور ویژه مورد انتظار است، گفت: سرکشی به واحد های تولیدی و مزارع به احصاء مسائل و مشکلات موجود کمک می کند.

دهقان پور با بیان اینکه برای مناطق پنج گانه شهرستان های استان فارس در حوزه های مختلف نمایندگانی مشخص شده است، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مشخص شده می بایست به این نمایندگان منتقل شود.

او با اذعان به اینکه به دنبال بازدید های میدانی امکان تهیه بانک اطلاعاتی تولید کنندگان میسر می شود، اظهار کرد: باید از ظرفیت فضای مجازی بهره بگیریم و استفاده کنیم، می بایست گروه های هدف مختلف با حوزه های عمل متفاوت ایجاد شود، البته کار گسترده است باید تقسیم کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تغییر شرایط موجود هستیم، یعنی می خواهیم بگوییم هم اکنون در پهنه های تولیدی چه وضعیتی داریم، ابراز کرد: برای هر کدام از فعالیت هایی که وجود دارد یک مسئول مشخص شده است.

همایش طرح افزایش نفوذ دانش در واحد های تولیدی شهرستان های منطقه 4 استان فارس در شهرستان فسا علاوه بر دهقان پور میزبان تعدادی از مدیران ارشد بخش کشاورزی استان فارس و مدیران و کارشناسان مسئول پهنه های تولیدی شهرستان های فسا، جهرم، داراب، زرین دشت، نی ریز، بختگان و استهبان بود.