به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سید محمود رضا طباطبایی با بیان اینکه طرح مذکور با حضور صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زنی شده است، گفت: این طرح در سطح ۵۷۰ هکتار و در گستره شرکت تعاونی قنات آبسیاه خسرو شیرین شهرستان آباده عملیاتی می شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجزای طرح مذکور شامل مدیریت تامین، انتقال و توزیع آب است، تصریح کرد: در قالب اجرای این طرح برای اولین بار در کشور حکمرانی آب با هدف مدیریت هوشمند آن و در جهت کاهش مصرف آب و رعایت الگوی کشت اجرایی می شود.
وی با اذعان به اینکه اجرای سامانه های نوین و هوشمند آبیاری از جمله ملزومات اجرای طرح همبست آب، انرژی و غذاست، اظهار کرد: در قالب این طرح با استفاده از اسکن های ماهواره ای و سنجش از راه دور نیاز های تغذیه ای و رطوبتی خاک ارزیابی و مشخص می شود.
به گفته او؛ در این طرح متناسب با نیاز های خاک، آب و منابع کودی مورد نیاز تامین و در اختیار گیاه داده می شود.
طباطبایی با بیان اینکه بهینه سازی حداکثری مصرف آب و نهاده های پایه در این طرح به عنوان هدف دنبال می شود، ابراز کرد: با اتخاذ این رویکرد و سیستم، مصرف نهاده ها کاهش می یابد و کیفیت محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه منابع اعتباری این طرح از محل منابع این سازمان، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، فرمانداری شهرستان آباده و خودیاری مردمی تامین خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر است طرح در بازه زمانی دو ساله اجرا شود.
او یادآور شد: این طرح در سال های پیش در اراضی حوزه سد طالقان نیز برنامه ریزی شده بود اما کماکان به دلایلی اجرایی نشده بود.
طباطبایی؛ به حضور رحیم زارع نماینده مردم شهرستان های آباده، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، مجتبی دهقان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، میثم خداداد فرماندار شهرستان آباده و تعدادی دیگر از مسئولین محلی در آئین کلنگ زنی طرح مدیریت همبست آب، انرژی و غذا در در اراضی و باغات منطقه خسرو شیرین شهرستان آباده نیز اشاره کرد.