وی اظهار داشت: در منطقه دشمن زیاری با قریب ۸۰۰۰ هکتار  موستان در اراضی شیبدار ایجاب می نماید باغداران با  تشکیل شرکت تعاونی نسبت به راه اندازی صنایع تبدیلی انگور اقدام کنند و نیز ضروری است که  در این اراضی شخم زدن را تعطیل نموده، نسبت به احداث حوضچه پای درختان اقدام کنند تا هم استحصال آب باران بیشتر شود و هم با فروش علوفه بین درختان درآمد حاصل نمایند.

وی افزود: سرمایه گذاران تحقیر را دوست ندارند و باید کارشکنی نکنیم و کمک های زیر ساختی را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

 

طهماسبی تصریح کرد: در اراضی شیبدار می توانید گیاهان دارویی را به صورت تلفیقی با درختان مثمر دیم کشت نمایید حال اگر اراضی شیب دار، زمین متعلق به خود شخص است که مشکلی نیست ولی اگر اراضی ملی است بر اساس ماده ۳ به صورت اجاره طویل المدت زمین به اشخاص واگذار می شود .                                                                              

وی در ادامه با انتقاد از اعضاء ستاد اراضی شیبدار استان فارس گله کرد که این اعضاء بیش از حد در مسائل دخالت می کنند.

 در ادامه این جلسه طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار داشت: باغداران انار کار بایستی بلافاصله بعد از اینکه متوجه نامناسب بودن نهال برای شرایط اقلیمی شدند، سریعا نسبت به استفاده از نهال ها به عنوان پایه و ایجاد پیوندک اقدام می کردند.

وی افزود: مشکلات نهال مربوط به شرایط اقلیمی منطقه بوده و تغییرات اقلیمی در سنوات اخیر به این مشکلات دامن زده، وتغییرات اقلیمی تاثیرات متفاوتی داشته به عنوان مثال در برخی مناطق آفت ثانویه کم اهمیت تبدیل به آفت اولیه و خطرناک شده و نیاز به مبارزه شیمیایی دارد.

معاون وزیر در ادامه برای حل شدن سریعتر مشکل چند انارکار شهرستان گفت: ما در اسرع وقت ( هفته آینده ) با اعزام چند نفر متخصص مشکلات را ریز بینانه تر بررسی و راه‌کار مناسب را ارائه خواهیم داد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درخاتمه سخنان خود گفت: به زودی در استان فارس دوره آموزشی بن سای انگور و زیتون را با مدرسین مالزیایی برگزار خواهیم کرد و زمینه اشتغال جدیدی را در این استان فراهم خواهیم کرد.

گودرزی نماینده مردم شهرستان های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در ممسنی دو منبع درآمدی، یکی کشاورزی و اداری (کارمند دولت) وجود دارد و اگر کشاورزی آسیب ببیند کشاورز؛ کسی که تمام زندگیش به کشاورزی وابسته است به کجا باید برود، در باغات چه کارهایی انجام بدهیم تا مشکل حل شود؟

در ادامه محمد مهدی  قاسمی اظهار کرد: هیچ توسعه ای بدون مردم پایدار نیست و توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار مربوط به زمین های شیبداری است که کاری بر روی آن انجام نشده است و به جای کشت جو و گندم دیم در اراضی شیبدار، گل محمدی، انجیر، انگور یا گیاهان دارویی کشت نمایید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس  در ادامه با تاکید بر این که کشاورزی محرک اقتصاد و به طور ویژه در استان فارس است تصریح کرد: در استان فارس و در منطقه دشمن زیاری پتانسیل باغبانی بسیار خوبی هست و باید بهره برداران قبل از احداث باغ کاملا توجیه شوند.

گفتنی است در این بازدید آقایان دکتر زینعلی مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر گودرزی نماینده  مردم شهرستان های ممسنی رستم در مجلس شورای اسلامی، دکتر ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی، دکترقاسمی رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس،دکتر پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، مهندس صمدنژاد مسوول امور شهرستان ها، مهندس پاکاری مدیر باغبانی ،امیری مدیر حفظ نباتات ،اوج فرد مسئول امور مجلس این سازمان، مهندس امیری مدیر جهادکشاورزی ممسنی و تعدادی از مدیران این شهرستان حضور داشتند.

در ادامه این جلسه محمد مهدی قاسمی با اشاره به این که رونق همه کسب و کارها کشاورزی است و حوزه مسئولیت کشاورزی بسیار بزرگ است و تمام کشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از جمله گندم، جو، کلزا، باغات، تمام مرکبات، درختان رزاسه، میوه های سردسیری، میوه های گرمسیری، دام وطیور شامل دام سبک و سنگین، زنبور عسل، صنایع تبدیلی وتکمیلی بخش کشاورزی، حوزه بازرگانی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و بازار این محصولات، آب و خاک و بهره‌وری از آب، بیماری‌های گیاهی، عرصه های منابع طبیعی و منابع ملی، دامپزشکی و امور عشایر را در بر می گیرد و نیاز است نگاه ویژه ای به آن شود گفت:

کشاورزی محرک اقتصاد و به طور ویژه در استان فارس است که به اندازه محرک بودن آن سرمایه گذاری نشده است و بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش در افزایش بهره وری گفت: من به آموزش اعتقاد دارم و آنچه که در هر شرایط معجزه می کند آموزش است چرا که  افزایش اطلاعات و آگاهی،  قطعا به بهبود رفتار و عملکرد کمک می کند.

وی تصریح کرد:  بر اساس آمار مستند، بالاترین آموزش بهره برداران کشاورزی کشور مربوط به استان فارس است، اما کافی نیست و من راضی نیستم. ما خیلی بیشتر از این‌ها به آموزش نیاز داریم.

وی افزود: بالاترین آموزش کارکنان کشور را داشته ایم و در این حوزه ها بر اساس توانمان کار کرده ایم و با حداکثر توان کار می کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه با اشاره به نقش ترویج در پیشبرد اهداف نهایی سازمان گفت: هر اعتباری مصوب و تخصیص دارد که من اول اعتبارات ترویج را صد در صد تخصیص می دهم. ولی اعتبارات ترویج کم بوده و انتظار می رود همه عزیزان و افراد ذی مدخل در این حوزه کمک کنند.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنانش گفت: تسهیلات اشتغال بسیار متفاوت است و بابت ایجاد شغل تخصیص داده می شود، ولی بابت امورات جاری تسهیلات به کسی تخصیص داده نمی شود و این تسهیلات برای تثبیت اشتغال هم نیست برای اشتغال جدید است و بابت هر ریال پرداختی بایستی شغلی ایجاد شود و البته اولویت به ترتیب با گلخانه‌ها، توسعه کاشت گیاهان دارویی‌، فرآوری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی- تکمیلی است.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در شهرستان ممسنی نیز مانند سایر شهرستان ها جهت امور مذکور متقاضیان شناسایی و معرفی گردند و متمولین شناسایی و جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی- تکمیلی ترغیب شوند چرا که صنایع تبدیلی- تکمیلی قطعا ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کند، در هر شهرستان همایش صنایع تبدیلی- تکمیلی  و بسته سرمایه گذاری جهت معرفی ظرفیت های آن شهرستان تهیه شده است، به عنوان مثال کارخانه فرآوری انگور و مرکبات از پتانسیل ها بسیار خوبی برخوردار است.

وی افزود: در سازمان جهاد کشاورزی فارس واحدهای صنعتی فرآوری کشاوررزی هر شهرستان شناسایی و به متقاضیان مشاوره داده می شود، سالانه نمایشگاه صنایع تبدیلی- تکمیلی استانی و ملی برگزار می گردد و شما جهت آشنایی بیشتر افراد مستعد آن ها را به این نمایشگاه‌ها هدایت نمایید.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنان خود در ارتباط با کود اوره اظهار داشت: کارخانه‌های پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت کود اوره بودند که وزیر جهاد کشاورزی  در چند سال اخیر و به طور ویژه  یک تنه ایستاده اند و تاکید دارند که کشاورزی ما توان افزایش قیمت اوره را نداشته و نبایستی افزایش پیدا کند. در یک مقطعی بابت این مسائل مشکل بود اما الان مشکلی نیست.

قاسمی در ادامه گفت: با توسعه کاشت حدود 5 هزار هکتار گیاهان دارویی در استان فارس، بالاترین افزایش سطح گیاهان دارویی در کشور را داریم و ستاد گیاهان دارویی با همکاری علوم پزشکی تشکیل شده و به توسعه کاشت گیاهان دارویی توجه ویژه شده ، اما توسعه بیشتر از این، تا زمانی که کارخانه فرآوری نباشد، به ضرر استان است.

وی در ادامه پیرامون مشکلات انارکاران گفت: حسن پور مدیر کل میوه‌های گرمسیری و محققین متخصصین تغذیه جهت ارائه راهکار به این منطقه مراجعه نموده اند و اظهار داشت که مشکل رقم نهال در این منطقه وجود ندارد بلکه مشکل تغذیه و کم آبی وجود دارد.

اقلیم و واریته مشکل نداشته، آبیاری، تغذیه و تیمار درخت مشکل داشته که بایستی راه‌کارهای علمی بپذیریم و یا بذاریم کنار. با ایجاد پوشش سایبان در جهت کاهش میزان تبخیر و تعرق اقدام کنیم.که تسهیلات گلخانه‌ای کم بهره به آن اختصاص داده شده است.

پژمان معاون جدید بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با ابراز سخنانی در پاسخ به یکی از باغداران ضمن اظهار این مطلب که از 2 سال پیش سموم در حال پایش می باشند گفت: علف‌کش رانداپ به خصوص در باغ‌ها نبایستی استفاده شود چرا که این علف کش در داخل خاک به دلیل تشکیل کلات با روی، منگنز و آهن مانع جذب این عناصر می شود و مشکل دوم استفاده از آن، ایجاد شرایط مناسب جهت تشدید یکسری از بیماری‌های خاکزی شده مانند بیماری زوال مرکبات می باشد. حتی الامکان از علف‌کش رانداپ استفاده نشود و نبودن راه کار دیگری باید در صورت با استفاده از روش‌های مکانیکی و ضمن مشورت با کارشناسان حفظ نباتات استفاده شود به گونه ای که در هر هزار لیتر آب 8 کیلو سولفات آمونیم در جهت افزایش کارایی سم رانداپ استفاده شود.