چالش‌های دانش در بخش کشاورزی فارس بررسی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در فارس، مجتبی دهقان پور با اذعان به اینکه برخی هنوز تعریف و شناخت دقیقی از طرح و مسئله نفوذ دانش ندارند، بیان کرد: در این طرح فقط چالش‌های حوزه دانش را به بحث و تبادل‌نظر می‌گذاریم و به دیگر مشکلات نمی‌پردازیم.

این مقام مسئول بابیان اینکه طرح در ابتدای کار است و ما باید کمک کنیم که سایر فعالین و کنشگرانی که در بخش کشاورزی هستند در اجرای آن حضور پیدا کنند، اضافه کرد: مسئله یابی و پیدا کردن مشکل، راه‌حل یابی و مسئله گشایی و درنهایت ارائه راه‌حل‌های نوین و نوآورانه که بتواند کمک کند به افزایش تولید و بهره‌وری سه رویکردی است که این طرح دنبال می‌کند.

وی افزود: در اجرای این طرح باید توجیه اقتصادی روش‌های ارائه‌شده مدنظر باشد و از سوی دیگر موضوع پذیرش نوآوری‌های ارائه‌شده موردتوجه قرار گیرد زیرا که بی‌توجهی می‌تواند منجر به عدم همراهی و همکاری و بی‌اعتمادی کشاورزان شود.

وی بابیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی در هر برنامه و اقدام امری لازم و ضروری است، افزود: سرمایه اجتماعی وقتی پایین بیاید قطعاً اعتماد نیز که مؤلفه اصلی است پایین می‌آید و مشارکت کاهش می‌یابد و دو طرف نسبت به هم بی تعلق می‌شوند و پاسخگو نخواهند بود.

دهقان پور با تأکید بر اینکه در بخش پذیرش نوآوری و نشر آن باید کارهای بیشتری شود، اضافه کرد: یک سری اقدامات ارزشمند انجام‌شده که در نشر این نوآوری‌ها در سطح زیادی از جامعه بهره‌برداران بخش کشاورزی موفق نبوده‌ایم.

به گفته وی، برخی از کشاورزان و تولیدکنندگان درگذر زمان دانشی را کسب کرده‌اند و یک تطابقی را خودشان با زیست‌بوم نشان داده‌اند و یک‌راه حل‌هایی یافته‌اند که از این موارد باید در طرح نفوذ دانش در واحدهای تولیدی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه عقیده دارد نباید تعدد وظایف برای کارکنان وجود داشته باشد، گفت: واقعیت‌ها را هم باید بپذیریم که امروزه ما با یک سری محدودیت‌های کاری مواجهیم اما در نسبت مروج به بهره‌بردار در استان فارس در سطح ایده آلی هستیم، هر 600 تولیدکننده یک کارشناس را در بر می‌گیرند ولیکن پراکنش نیروهای ما مناسب نیست.

 
انتهای پیام