به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رضا افلاطونی در جلسه شورای اداری شهرستان کوار که به ریاست محمد هادی ایمانیه استاندار فارس برگزار شده بود، بیان کرد: امیدواریم در سنوات آینده با تدابیر و مدیریت خوب نماینده عالی دولت در استان فارس شاهد افزایش تعداد طرح های عمرانی و اشتغالزای قابل افتتاح بخش کشاورزی باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید های خود از توانمندی های بخش کشاورزی شهرستان کوار اظهار کرد: احداث سد در کوار یک ظرفیت بی‌نظیر را برای این شهرستان به وجود آورده است، وقتی دولتی تصمیم می‌گیرد که کار بزرگی را انجام دهد با تدبیر و مدیریت و بازآفرینی نظام‌های بهره‌برداری همراه است.
افلاطونی با تاکید بر اینکه آب و خاک موجود در شهرستان کوار به معنای واقعی نعمتی است که خداوند عطا کرده است، ابراز کرد: اگر در این حوزه دچار بی‌تدبیری بشویم عملاً ما این نعمت را حرام کرده‌ایم، در سازمان امور اراضی کشور به عنوان متولی زمین تمام قد در خدمت شما هستیم.
او با بیان اینکه در حوزه باز تعریف نظام بهره‌برداری از آب و زمین به منظور محافظت از آن باید مواردی را مد نظر داشت، تصریح کرد: ممانعت از خرد شدن اراضی کشاورزی، مدیریت یکپارچه و اجرای الگوی کشت مناسب با اتخاذ تدابیر لازم از جمله راهکار های پیش روی است که به لحاظ فنی و اعتباری آمادگی داریم کمک کنیم.
رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمت تجمیع اراضی است، اضافه کرد: تولید کنندگان متاسفانه نگران بازار بین‌المللی هستند تا بتوانند به خوبی محصولات خود را به فروش برسانند، یکی از بارزترین قسمت‌های قضیه این است که هزینه تولید را پایین بیاورند، این زمانی ممکن می‌شود که بهره‌برداری اقتصادی باشد و اراضی بزرگ مقیاس داشته باشیم، کار مکانیزه انجام شود، سطح زیر کشت به گلخانه انتقال یابد و با توجه به شرایط موجود این کارها باید انجام شود.
او با ابراز به اینکه در گذشته نسبت به تجمیع و یکپارچه سازی اراضی و باز تعریف نظام بهره‌برداری غفلت شده است، بیان کرد: در حال حاضر این موارد از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است.
افلاطونی به ضرورت توجه به زنجیره های تولید نیز پرداخت و افزود: شاهد هدر روی بخشی از محصولات و تولیدات کشاورزی هستیم. اجرای سیاست های کلان مد نظر می تواند در کاهش هزینه های تولید اثر گذار باشد به نحوی که بتوانیم صنایع تبدیلی و زنجیره های تولید را در بخش کشاورزی به طور کامل راه اندازی کنیم که در استان فارس و به ویژه شهرستان کوار این ظرفیت وجود دارد.
عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان های سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی و مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از دیگر مسئولین ارشد حاضر در شورای اداری شهرستان کوار بودند.
رئیس سازمان امور اراضی کشور پیش از شرکت در نشست شورای اداری شهرستان کوار به آئین بهره برداری از طرح شرکت توسعه هور پالیز، تولید کننده انواع عرقیات گیاهی، شربت و بسته بندی اسانس در روستای فتح آباد شهرستان کوار پیوست. این واحد ظرفیت تولید سالانه 710 تن انواع محصولات را داراست که با اعتبار 198 میلیارد ریال احداث شده و زمینه اشتغال 16 نفر را فراهم کرده است.