اولین جشنواره طبخ آبزیان ویژه بانوان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با هدف اشاعه فرهنگ آبزی مصرفی و ارتقای سرانه مصرف غذاهای دریایی به عنوان غذای سلامتی برگزار شد.

 

 

فلاحی با بیان این‌که در گذشته اقدامات خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی انجام گرفته تا این شاخص سرانه مصرف آبزیان افزایش یابد، افزود: سرانه مصرف در استان فارس 9.4 کیلوگرم و نزدیک به سرانه مصرف کشوری است، اما هنوز تا سرانه جهانی فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به همجواری فارس با استان های بوشهر و هرمزگان، دسترسی آسان به ماهیان دریایی و تنوع آنها در حوزه فراوری و بخش پرورشی را مثبت، ارزیابی و تاکید کرد که این قابلیت می تواند در افزایش شاخص سرانه مصرف اثربخش باشد هر چند که برنامه ریزی در این راستا نیاز به اقدامات زیرساختی و فعالیت های آموزشی دارد. 

فلاحی از اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش سرانه مصرف آبزیان، در طول سالهای گذشته، استانداردسازی تولید در بخش استخرهای پرورش آبزیان، برگزاری دوره های آموزشی و جشنواره های طبخ آبزیان، ایجاد مراکز عرضه و بازارهای جدید و از همه مهم‌تر کمک به بهبود سیستم حمل و نقل بازار و تنوع بخشی به آبزیان را برشمرد.

شهرداری شیراز یکی از فرهنگسراهای خود را به آموزش طبخ آبزیان و آموزش های تخصصی بانوان در این حوزه اختصاص دهد

در این جشنواره، معصومه دستغیب، مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس نیز نقش زنان در مقوله تغذیه و علاقه مندی آن‌ها به حوزه غذا را اساسی و موثر، قلمداد کرد و گفت: در آمار فرهنگسراهای شهرداری از میان کلیه فعالیت های هنری، کلاس های آشپزی بیش از سایر کلاس ها مورد استقبال بانوان قرار می گیرد.

دستغیب با بیان این‌که در جامعه ما مسئله سلامت تحت تاثیر وقایع گوناگون به‌ویژه مصرف فست فودها و غذاهای بیرون بر قرار گرفته،  افزود: تبلیغات فست فودها و غذاهای بیرون بر،  بیشتر از فعالیت هایی است که به صورت علمی و تخصصی در این حوزه صورت  می‌گیرد، بنابراین برگزاری جشنواره طبخ آبزیان و این گونه فعالیت ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به اهمیت افزایش دامنه اطلاعات زنان در بخش طبخ آبزیان، پیشنهاد داد شهرداری شیراز یکی از فرهنگسراهای خود را به آموزش طبخ آبزیان و آموزش های تخصصی بانوان در این حوزه اختصاص دهد و با تبلیغات وسیع، اشاعه فرهنگ آبزی مصرفی و ارتقای سرانه مصرف غذاهای دریایی را رقم بزند.

با مصرف 85 گرم ماهی، خواصی معادل 170 گرم گوشت سفید و 200 گرم گوشت قرمز به بدن می رسد.

در ادامه جشنواره عیسی گلشاهی، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات ایران  با بیان اینکه سال گذشته میزان مصرف سرانه آبزیان به 11.2کیلوگرم رسیده است، بهترین راه حل بهداشت روانی و جسمانی را در اصلاح روش های تغذیه،دانست و تاکید کرد که 33 درصد از پروتیین گوشتی سبد خانوارها باید ماهی باشد. گلشاهی گفت:  برای رسیدن به این 33 درصد باید از آبزیان گروه‌های مختلف استفاده شود، گرچه قطعه بندی آبزی نیز در طبخ آن بسیار مهم است که معمولا هم رعایت نمی شود و اسیدهای چرب خانواده امگا 3 و لبه های شکمی آن دورریز می شود. 

گلشاهی با اشاره به فواید غذاهای دریایی و اهمیت گنجاندن آن در سبد غذایی، اهمیت مصرف آبزیان در کودکان را گوشزد کرد و افزود: حتی اگر پدر یا مادر، مصرف کننده آبزیان نیستند به دلیل ارزش غذایی نباید آن را از برنامه بچه هایشان، حذف و ذائقه آنها را عوض کنند.

گلشاهی با بیان این‌که گفته می شود ماهی گران است ، در عین حال استفاده از آن را ارجح دانست و گفت: با مصرف 85 گرم ماهی، خواصی معادل 170 گرم گوشت سفید و 200 گرم گوشت قرمز به بدن می رسد.

در این جشنواره که بیش از  50 نوع غذای دریایی طبخ شده بود داوران بر اساس معیارهای طعم و مزه غذا، ارزش غذایی، تزیین سفره و خلاقیت، نفرات برتر را معرفی کردند و از طرف مدیریت شیلات فارس، جوایزی به آنها اهدا شد.