به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و عدم وجود سرما در فصل پاییز و زمستان سال گذشته، ریزش آفت سن غلات نسبت به سال های گذشته 20 روز زودتر اتفاق افتاد.
به گفته این مقام مسئول؛ در سال زراعی جاری تراکم آفت به طور متوسط در هر مترمربع از مزارع گندم و جو استان فارس 4 عدد بود.
عباسی تصریح کرد: مبارزه با این آفت در سال زراعی گذشته در سطح 186 هزار هکتار انجام شد و امسال به بیش از 248 هزار هکتار رسید که علت آن افزایش جمعیت سن مادر و پوره به دلیل عدم تلفات این آفت در اماکن زمستان گذران و افزایش سطوح قابل برداشت بود.
وی به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با این آفت اشاره کرد و افزود: با افزایش فعالیت شبکه های مراقبت و بازدیدهای مکرر کارشناسان حفظ نباتات در سطح استان فارس و نرم گیری جمعیت آفت در مزارع، اطلاع رسانی گسترده و همراهی کشاورزان موفق به کنترل این آفت در مزارع گندم و جو شدیم.
این مقام مسئول گفت: با اقدامات موثری که در زمینه مبارزه به موقع با این آفت انجام شده است شاهد افزایش کیفی گندم تولیدی و کاهش سن زدگی هستیم.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، خاطر نشان کرد: استراتژی کنترل این آفت در استان فارس مبارزه با سن مادر است که از کشاورزان عزیز تقاضا داریم در سال زراعی آینده با مشورت کارشناسان نسبت به کنترل به موقع آفت اقدام کنند.