رییس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس،گفت: در سال جاری چغندرقند پاییزه در سطحی بالغ بر هزار و ۳۰۰ هکتار کشت و در سطح هزار و 81 هکتار برداشت شد، این در حالی‌ است که سطح زیرکشت این محصول در دو سال گذشته در مجموع حدود 300 هکتار بود.

 

 

پرویزی گفت: با توجه به اینکه زمان برداشت چغندرقند پاییزه در فصل گرم بوده و تاخیر در برداشت باعث افت شدید محصول می‌شود، سرعت بالای برداشت درکمباین خودکششی اهمیت بالایی دارد.

چندی پیش مجری طرح چغندرقند  گفته بود:  مهمترین و اصلی‌ترین سیاست اتخاذ شده برای کاهش واردات شکر، کشت چغندر پاییزه است. تا پیش از اتخاذ این تصمیم چغندر پاییزه فقط در خوزستان کشت می‌شد، اما اکنون  10 استان کشور درگیر تولید چغندر پاییزه هستند. در کنار این بحث، به‌صورت جدی به موضوع افزایش بهره‌وری نیز پرداخته شده است. چراکه به لحاظ مصرف آب چغندرقند، همیشه انگشت اتهام به سمتش بوده و همیشه از کشت بیشتر چغندرقند جلوگیری می‌شد. به همین دلیل اصلی‌ترین سیاست ما در سال‌های گذشته توسعه کشت پاییزه بود البته در کنار این سیاست توسعه کشت بهاره را از دستور کار خارج کردیم.

 گفتنی است: برداشت چغندر قند پاییزه در فارس از اواخر اردیبهشت  در شهرستان‌های خنج و قیر و کارزین آغاز و در انتهای تیر در شهرستان‌های فسا و کازرون پایان یافت. ۱۶ دستگاه کمباین شامل ۷ دستگاه کمباین خودکششی و 9 دستگاه پشت تراکتوری  در امر برداشت مشارکت داشتند.