بررسی وضعیت کشت گیاهان دارویی و استراتژی سازمان جهاد کشاورزی فارس

در چهارمین جلسه مجمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان­های استان فارس ، تحلیل و بررسی مسایل مربوط به کشت گیاهان دارویی انجام شد.

 محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان فارس را یکی از اولویت های مهم این سازمان عنوان نمود و گفت:  به منظور استفاده بهینه از آب و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش درآمد به ره­برداران و پایداری تولید، گیاهان دارویی باید در زنجیره تولید قرار گیرند.

این مقام مسئول در ادامه سامان دهی کشت و فرآوری گیاهان دارویی از طریق تدوین برنامه استراتژی در شهرستان ها را در دستورکار جلسه قرارداد و بر بسترسازی و ایجاد زیرساخت­های اولیه به منظور احداث کارخانه بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در استان تأکید داشت.

وی افزود: با توجه به این که منابع آب زیرزمینی کاهش یافته بایستی گیاهان کم آب بر جایگزین شوند که قسمتی از آن به گیاهان دارویی تعلق می گیرد، بنابراین می بایست کلیه مسائل و مشکلات کشت آن بررسی و راه کار ارائه گردد، تا شاهد افزایش نظام­مند کشت گیاهان دارویی در استان باشیم.

در ادامه این جلسه صمد نژاد مسئول امور شهرستان ها سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن اعلام برگزاری همایش های سرمایه گذاری در شهرستان ها که با محوریت مدیریت صنایع تبدیلی گفت: سازمان در جهت جذب اعتبارات و سرمایه های شهرستان در فرآوری محصولات به خصوص گیاهان دارویی در حال انجام است، خواستار توجه و تعامل مدیران با مسئولین محلی و سرمایه گذاران شهرستان جهت تسهیل این سیاست شد.

وی افزود: از یکی از کارآفرینان برتر در گیاهان دارویی در جهت ارائه موفقیت های کسب شده به مدیران شهرستان دعوت نمود که مدیرعامل شرکت ضمن اعلام برنامه و فعالیت­ها، آمادگی خود را جهت انتقال تجربیات و انعقاد قرارداد در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی اعلام نمود.

در ادامه این جلسه برنامه مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در توسعه کشت گیاهان دارویی در سال زراعی جاری توسط پاکاری مدیر باغبانی این سازمان ارائه شد که براساس آمار ارائه شده توسط مدیریت باغبانی سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی در سال 1396 در استان فارس 14636 هکتار و میزان تولید 20060 تن بود و نامبرده سیاست­ها و راهبردها در تولید گیاهان دارویی را بیان نمود و نقاط ضعف و چالش­ها بررسی گردید.

 

توسعه کشت کلزا در استان فارس در سال جدید از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی فارس است.

در چهارمین جلسه مجمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان­های استان فارس، تحلیل و بررسی مسایل مربوط به کشت کلزا انجام شد.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، توسعه کشت کلزا در این استان را یکی از اولویت های مهم این سازمان عنوان نمود و افزود: با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در جهت خودکفائی در تولید روغن خوراکی، کشت کلزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مقام مسئول در این جلسه تأکید نمود که برای پایداری تولید گندم باید کلزا کشت شود و علاوه بر افزایش واحد سطح افزایش تولید نیز بسیار ضروری است.

در ادامه این جلسه پژمان سرپرست معاونت تولیدات گیاهی این سازمان گفت: هماهنگی های لازم در جهت تامین بذر در مناطق سردسیر حداکثر تا 20 مردادماه انجام و اولین همایش منطقه ای و کارگاه آموزشی برای کارشناسان کلزا در مناطق سرد استان حداکثر تا پایان هفته آینده برگزارمی گردد.

در ادامه این جلسه نوعی مدیر شهرستان رستم تهدیدها، فرصت ها و مزایای کشت کلزا را در شهرستان های استان ارائه نمود و موارد براساس شرایط خاص هر شهرستان توسط اعضاء جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان صمدنژاد مسئول امور شهرستان ها سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید نمود مدیران شهرستان می بایست تا پایان هفته تحلیل کشت کلزا در سال زراعی جاری را به سازمان ارسال و مدیریت زراعت نسبت به تهیه برنامه براساس پتانسیل ها و شرایط شهرستان اقدام و جهت اجرا به شهرستان ابلاغ نمایند.

 

بررسی نحوه توزیع کود اوره مورد نیاز کشاورزان استان باحضور عاملین  و مسئولین توزیع کودهای شیمیایی شهرستانهای فارس

در چهارمین جلسه مجمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان­های استان فارس، تحلیل و بررسی مسایل مربوط به نحوه توزیع کود اوره با حضور مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی، رئیس سازمان تعاون روستایی و عاملین توزیع کودهای شیمیایی انجام شد.

قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت با هماهنگی استاندار و مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارس، روند توزیع کود ازته در استان تسریع گردیده و چالش­های ایجاد شده در توزیع کود استان مرتفع شده است.

این مقام مسئول تاکید داشت پیگیری تحویل 1500 تن کود ازته به صورت روزانه از طریق شرکت خدمات حمایتی صورت گیرد.

قاسمی پیشنهاد نمود جهت تسهیل در تامین و توزیع کود ازته، کارگروهی از بخشهای خصوصی و دولتی تشکیل و بهترین پیشنهاد جهت اجرا ابلاغ گردد. 

در ادامه این جلسه ناظمی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی ضمن پاسخگویی به سوالات مدیران شهرستان درخصوص ابهامات ایجاد شده در نحوه توزیع کود افزود: این شرکت مسئولیت توزیع کود ازته در 7 استان را دارا بوده و براساس سهمیه ابلاغی از وزارت متبوع نسبت به تخصیص سهمیه و توزیع کود ازته استان ها اقدام می نماید که در حال حاضر تامین کود ازته استان فارس در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارد.

رئیس اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان اقلید به نمایندگی از عاملین توزیع شهرستان ضمن تشکر از فعالیت های انجام شده در روزهای گذشته، علت اصلی کمبود کود ازته در شهرستان ها را پایین بودن نقدینگی در بین عاملین توزیع، کاهش قدرت خرید کشاورزان و عدم حمل به موقع کود خریداری شده دانست.

 

تحلیل مسائل مربوط به کشت چغندرقند پاییزه در استان فارس

تحلیل و بررسی مسایل مربوط به کشت چغندرقند پاییزه یکی از مواردی بود که در چهارمین جلسه مجمع مدیران جهاد کشاورزی شهرستان­های استان فارس مورد بررسی قرار گرفت.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، توسعه کشت چغندر پاییزه در استان را یکی از اولویت های مهم این سازمان عنوان نمود و افزود: با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، کشت چغندرقند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این مقام مسئول افزایش سطح زیر کشت چغندرقند از 70 هکتار در سال زراعی گذشته به 1330 هکتار در سال جدید را از دستاوردهای سازمان دانست.

در ادامه این جلسه بذرافشان محقق مرکز تحقیقات، شهرستان های مناطق گرم و مناطق معتدل گرم استان را شهرستان های هدف در کشت چغندرقند پاییزه در استان فارس را مستعد اعلام کردند.

وی محدودیت های دمایی را در حالت رویشی گیاه مؤثر دانسته و عنوان کردند: در صورت کاهش دما به 3 تا 8 درجه، گیاه وارد مرحله گل دهی شده و عملکرد به طور محسوس کاهش می یابد.

در ادامه این جلسه دهقان مدیر زراعت گفت: قرار گرفتن چغندرقند در تناوب زراعی در جهت کنترل علف های هرز به خصوص علف های هرز پهن برگ بسیار موثر بوده و اراضی زیرکشت چغندرقند در صورتی که در سال زراعی بعد به کشت کلزا اختصاص یابد می تواند هم از نظر عملکرد و هم از نظر کنترل علف های هرز تاثیر بسزایی داشته باشد.

صمدنژاد مسئول امور شهرستانها سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه این جلسه گفت: استفاده از ظرفیت های خالی کارخانجات فرآوری در استان، ایجاد اشتغال در شهرستان ها و همچنین صرفه جویی در مصرف آب به علت تامین بخشی از نیاز آبی گیاه از بارندگی جزء سیاست ها و اولویت های سازمان است که باید در شهرستان های هدف مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه انصاری مدیر شهرستان قیروکارزین تهدیدها، فرصت ها و مزایای کشت چغندرقند را در شهرستان های استان بیان داشت و نتایج حاصل در مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول طی سال های اخیر را با توجه به تجارب کشاورزان و کارشناسان ارائه نمود.